10 trender

1. Chatbottar – det nya svarta?

En chattbot är ett datorprogram som ska kunna föra en vettig dialog med människor. Idag använder många chatbotar som ett alternativ till kundtjänst eller vanliga frågor och svar, så kallade FAQ. För att en chatbot ska fungera smidigt och för att det ska kännas som en ”vettig dialog” krävs att man arbetar redaktionellt mycket med innehållet. Med tiden lär sig botten, blir smartare och kan ge allt bättre svar. Planerar du att lansera en bot på din sajt, kom ihåg att arbeta med tonalitet och målgruppsanpassning – ska den vara artig, rolig eller trevlig?

2. Design med AI

Det dyker upp allt fler verktyg baserade på Artificial Intelligence (AI) som kan hjälpa en designer och webbansvariga att ta beslut. Enkla verktyg där du matar in innehåll så levereras en helt unikt designad webbplats för att presentera innehållet. Bildredigeringsprogram som hjälper användaren till kreativa höjder genom att bygga vidare på en bild. Ett exempel skulle kunna vara att hitta mönster bland målgruppens uppladdade bilder i en community. Är det drömmen för exempelvis ett sminkföretag?

3. Efter karusellen – videor och bakgrundsanimationer

För ett par år sedan hade varenda webbplats en karusell. Lyckligtvis är det inte så längre. Det är svårt att uppnå bra tillgänglighet i en karusell - bilderna ändras oftast automatiskt och användaren kan inte alltid pausa, vilket är ett WCAG-krav. Alla kanske inte hinner läsa vad som står innan nästa bild kommer, och det är krångligt att koda.

Sedan kom bakgrundsvideor: Nackdelarna är att det tar tid att ladda in sajten och det kostar att ta fram en video med hög kvalité som håller i längden. Nu ser vi allt fler bakgrundsanimationer med abstrakta mönster. Det är ett sätt att skapa lekfullhet, är lättare att koda och påverkar inte tillgängligheten alltför mycket. Men allt som rör sig riskerar att dra uppmärksamhet från innehållet. Använd det med försiktighet.

4. Designsystem som kan återanvändas

Grafiska manualer har funnits länge. Ökade krav på tillgänglighet, sömlösa upplevelser, integration av system och konvertering gör att vi kommer prata mycket mer om designsystem den närmaste tiden. Vi behöver försäkra oss att system som möter användaren ska behålla varumärket hela vägen. Lite som att bygga med lego – samma form, men flera lösningar. Svaret blir så kallade styleguides med grafiska komponenter som går att återanvända i ett nytt system. SVT:s styleguide till exempel ligger öppen på webben.

5. Datadriven design

Datadriven design är att arbeta med ständiga förbättringar och att använda webbanalys för att öka konverteringen, attrahera målgruppen och slipa på designen, som i sin tur leder till ökat resultat. Det kan vara att antalet medlemmar blir fler eller att en produkt säljer bättre.

6. Jättarna Facebook och Google tar över.

Facebook nöjer sig inte med att du använder deras app utan visar upp andras innehåll inuti Facebook – så kallade instant articles. Ta exemplet när Facebook ändrade sin algoritm i början av året för vad som visas i ditt nyhetsflöde, det tog inte lång stund innan flera tidningar rapporterade att trafiken till deras webbar minskade med runt 50 procent över en natt.

 Google amp

Google å sin sida har sina AMP – Accelerated mobile pages som ska förbättra hastigheten och användarupplevelsen. Ovanför AMP-länken ligger info om att innehållet kommer från till exempel en stor dagstidning, men AMP-webbplatserna ligger på Googles egna servrar. Om du surfar in på en AMP-webbplats står Google som källa, var nyheten än kommer ifrån.

Med andra ord, den öppna webben är inte längre lika öppen. Målar vi in oss i ett hörn genom att låta Google och Facebook ta över vårt innehåll?

7. Oväntad persona

Att använda personas för att beskriva målgruppernas behov är vanligt när vi bygger webb. Vi tar hänsyn till användarnas behov när vi utformar webbplatsen. Men hur tänker vi kring användare som inte är självklara för oss, men som vi tvingas ta i beaktande. Till exempel nättroll. Det är hög tid att vi tänker in dem när vi planerar hur vi jobbar i digitala kanaler.

8. Brutalismen

Brutalism är en designtrend på webben vi ser och mer av. Den utlovar en ny råare design som går bort ifrån likriktningen i modern webbdesign. Designtrender har alltid funnits på webben. Designern vet vad som fungerar för tillfället och det är inte alltid det finns tid eller lust att experimentera när man tar fram en ny webb.

Brutalism handlar om att designa fult med flit, till exempel med hjälp av grälla färger eller oväntade layouter. Vi kanske är på väg tillbaka till 1990-talets designtrender ;) Är du sugen på att resa tillbaka i tiden kan vi rekommendera Space Jams webbplats. Ett exempel från nutiden är Bloomberg.

9. Mikrointeraktioner

När vi tar fram webbplatser fokuserar vi gärna på flöden och enskilda sidor. Det ska exempelvis vara smidigt att logga in och startsidan ska vara webbplatsen skyltfönster som leder besökaren in på sidan. Men glöm inte bort de små detaljerna, det är det som kan avgöra om besökarna återkommer till sajten, eller inte. En mikrointeraktion är en detalj i användarupplevelsen, till exempel när du favoritmarkerar en låt eller trycker gilla på Facebook. Syftet med microinteraktioner är att skapa liv på webbplatserna och göra det roligare för besökarna, vilket skapar engagemang.

10. Augmented Reality

Augmented reality betyder ungefär förstärkt verklighet. Det handlar om att lägga på ett digitalt lager på den verkliga världen. Användningsområdena är hur många som helst. Det självklara är spel, till exempel Pokemon Go där användare kan hålla upp kameran på gatan och fånga Pokémon på plats. Men det finns även andra exempel som IKEA place, där du kan placera en ny soffa eller fåtölj i ditt eget vardagsrum. Tänk när vi inom kort kommer att kunna vara innesluten totalt i en annan virtuell värld som inte går att skilja från det vi kan se i verkligheten.

Det här var bara 10 av de trender vi ser nu på den digitala designhimlen. Några kanske ni kommer att ha användning av, andra kommer kanske att passera förbi. Vilka trender ser du omkring dig? Hör gärna av dig till någon av oss!

Hälsningar Natalie och Calle