I mitten av september 2017 lanserade Motormännen sin nya webbplats, motormannen.se. Webbplatsen ska hjälpa till att rekrytera nya medlemmar, öka försäljningen och att öka antalet trogna medlemmar. Genom att tydligt lyfta fram värdet av medlemskapet både i struktur, design och innehåll ska de önskade effekterna uppnås.
"Vi är mycket nöjda och stolta över vår nya webbplats. Vår förhoppning är att den, i sin nya form, och med uppdaterat innehåll, ska kännas välkomnande och informativ för Sveriges bilister", säger Heléne Lilja, kommunikationschef. "Samarbetet med Metamatrix har flutit på smidigt och bra, enligt budget och enligt tidsplan."
Motormännen är en välbesökt sajt med till exempel information om vilka trafikregler och bestämmelser som gäller i olika länder för dig som ska bila utomlands, samt praktisk information om att äga och köra bil. Genom att låta en del information vara medlemsskyddad och där endast visa ingressen är tanken att locka potentiella medlemmar att ta steget och bli medlemmar.
Metamatrix och Motormännen inledde sitt samarbete under hösten 2016 med ett projekt kring digital marknadsföring och annonsering på Facebook. Under våren och fram till nu har vi tillsammans tagit fram den nya webbplatsen, från att definiera och prioritera effektmål och målgrupper, till att ta fram design som stöttar målen och att utveckla webbplatsen i Umbraco.
Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister, med drygt 100 000 medlemmar.
Effektiv kod och optimerade bilder ger bättre prestanda
"Att samarbeta med Motormännen i detta projekt har varit spännande och lärorikt! Det är också roligt att se hur vi lyckats förbättra prestandan rejält, där den nya webbplatsen laddar på under en sekund, att jämföra med den gamla som laddade på drygt 3 sekunder. Att lyckas med prestandan är ett gemensamt arbete - det gäller både att vi utvecklare skriver kod med hög kvalitet och att kunden optimerar bilder när de lägger in innehåll", säger Natalie Nordström som varit interaktionsdesigner och gränssnittsutvecklare i projektet.
Läs gärna vårt tidigare inlägg om hur du kan förbättra din webbplats prestanda!