På frukostseminariet om innehållsstrategi berättade Metamatrix webb- och innehållsstrateg Pia Flodquist om vad en innehållsstrategi är, varför man bör ha en strategi för sitt innehåll och vad som krävs för att utforma en strategi och sedan realisera den.

I korthet är en innehållsstrategi en plan för allt innehåll i de egna kanalerna. Värdet av att ha en innehållsstrategi är att det:

  • spar pengar
  • ger bättre kvalitet på innehållet
  • webbredaktörerna arbetar mer effektivt.

För att kunna utforma en innehållsstrategi måste det bland annat finnas förståelse kring:

  • Vilket uppdrag har vi eller vad tjänar vi pengar på?
  • Vilka kommunikationsmål har vi för olika kanaler?
  • Vilka målgrupper har vi? Vem ska nå fram till?

När det är dags att sjösätta planen handlar det om att ta reda på vilket innehåll som ska publiceras i vilken kanal, vilket innehåll som faktiskt bidrar till att den prioriterade målgruppen mål uppfylls och att följa upp, följa upp, följa upp.

Vill du träffa oss för att prata om hur vi kan hjälpa till med er webb- eller innehållsstrategi, kontakta Frida Hallén.