Fackförbundet Officersförbundet ville förnya utseendet på webben för att ge ett mjukare intryck som inkluderar alla medlemmar. På att-göra-listan fanns också förbättringar av navigationen och optimering av startsidan.
Skissworkshop
För att snabbt komma igång började vi med att vår designer Carl Törnquist körde en heldagsworkshop tillsammans med Jennie Timgren och Fredrik Hultgren från Officersförbundet. Vi pratade igenom målgruppernas behov och skissade sedan tillsammans på whiteboard. Att sätta av en heldag och jobba tillsammans är ett bra sätt att få fram många nya idéer på kort tid.

Stilplatta som ringar in konceptet
Utifrån whiteboard-skisserna tog vi sen fram en så kallad stilplatta som ringar in känslan i den nya designen och sätter färger, typsnitt och andra designelement.
Nästa steg var att ta fram mer detaljerade skisser som låg till grund för utvecklingen. Vi fokuserade på vilka uppgifter besökarna vill lösa när de besöker webbplatsen vilket resulterade i att nyheter prioriterades ned på startsidan och att ansökan till att bli medlem samt viktiga sidor och funktioner för medlemmar och förtroendevalda istället lyftes upp.
Den nya designen lanserades i mitten på maj 2019 och i samband med den gick Officersförbundet även ut med en annonskampanj för att stärka varumärket.