Mål med kursen

Målet är att skapa grunden för er innehållsstrategi. Stort fokus ligger på eget tankearbete och att få kursdeltagana att arbeta praktiskt med just er innehållsstrategi. Och det finns tid för input från både kursledaren och övriga deltagare.

Två tänker bättre tillsammans! Det kan vara en fördel om minst två från er organisation eller företag deltar på kursen. På så får ni ut mesta möjliga av kursen. Ha gärna koll på er organisations affärs- eller verksamhetsplan, kommunikationsmål och / eller verksamhetsmål, värderingar med mera. Det är där en innehållsstrategi tar sitt avstamp i.

Om kursen

I den här kursen går vi igen de steg du behöver ta för att ta fram en innehållsstrategi. Kursen är uppdelad på två tillfällen med en uppgift om ska utföras däremellan.

Dag 1, onsdag den 13 oktober  kl. 9-12:

  • Strategin – vad behöver du ta reda på?
  • Från affärsidé till innehåll på webben.
  • Mål och mätpunkter för ett effektivt innehåll
  • Dina besökare hjälper dig nå målen
  • Verktyg och dokumentera behovsanalysen.
    • Webbstatistik, användningstester och beteenden på webben.
    • Hur prioriterar jag?

Dag 2, onsdag den 27 oktober kl. 9-12

  • SEO och nyckelord
  • Innehåll i olika kanaler med värde för målgrupperna.
  • Metod och verktyg för innehållsanalys. Vad ska jag ta bort, behålla eller utveckla?
  • Bygga struktur
  • Förvaltningsorganisation och planering

Vi har lång erfarenhet av att bygga innehållsdrivna webbplatser och hjälpa kunderna med deras innehåll. Klichén ”Content is king” har alltid varit sann. Strategi, innehåll, koncept och optimering måste gå hand i hand för att ert arbete med digitala kanaler ska ge er den effekt ni önskar.

Nivå på kursen

Detta är en grundkurs. Om du är osäker på om det är rätt nivå för dig ta kontakt med kursledaren Pia Flodquist.

Pris

5900 kr ex moms. Bokar du plats senast den 10 september betalar du bara 4900 kr.

Betalning och betalningsvillkor

Bokningen är bindande och betalning av deltagaravgiften betalas mot faktura.  Betalningsvillkor är 30 dagar. På samtliga priser tillkommer mervärdesskatt om 25% enligt lag.

Avbokning

Fri avbokning fram till och med 20 dagar före kursstart. Eventuell avbokning meddelas patrik.hassel@metamatrix.se

Kursansvarig

Pia Flodquist är digital strateg. Hon har lång erfarenhet av strategisk processledning i kommunikationsprojekt. Hon har fokus på innehållets relevans i digitala kanaler och har lett utvecklingsprojekt både som konsult och beställare. Pia är fokuserad på organisationens krav, användarnas behov och redaktörens arbete och förutsättningar. Pia är även duktig skribent och uppskattad seminarie- och kursledare.

Sagt om kursen

"Tydlig och pedagogisk lärare, många bra och konkreta tips som jag direkt kan tillämpa i min egen verksamhet. Nyttigt med en uppgift mellan tillfällena."