Starttid
Sluttid
Plats
Hornsbruksgatan 19, Stockholm

Kursen är en grundkurs i webbanalys och vänder sig främst till dig som arbetar inom organisationer och företag med innehållsdrivna webbplatser. Du får både lära dig verktyget Google Analytics och, desto viktigare, tolka och förstå alla siffror i Google Analytics.

Målet är att du verkligen ska förstå alla begrepp i Google Analytics, viktiga principerna för att göra analys, identifera felkällor och svara på de viktigaste frågorna kring hur din webbplats används.

Kursen är praktiskt orienterad och vi vill att du har tillgång till er organisations konto för Google Analytics. Kursdeltagarna tar med egen dator för omgående kunna omsätta teori till praktik.

Innehållet på kursen

  • Hur fungerar Google Analytics?
  • Hur hittar jag i Google Analytics?
  • Hur många människor besöker min webbplats?
  • Hur många gånger besöker användare min webbplats?
  • Hur många användare som besökte webbplatsen hade besökt webbplatsen tidigare?
  • Vilken är den populäraste typen av enhet på webbplatsen?
  • Hur många kommer från Google, Facebook eller vårt nyhetsbrev till webbplatsen?
  • Vad är ”(not provided)”?
  • Från vilken kanal kommer de mest engagerade användarna?
  • Vilka är de populäraste sidorna på webbplatsen?
  • Hur många använder den interna sökfunktionen?
  • Vilka är de “populäraste” interna sökningar på webbplatsen?
  • Vilken sida kommer användare till först på webbplatsen?
  • På vilken sida lämnar användarna webbplatsen?
  • Uppnår användarna målet vi har med webbplatsen?
  • Från vilka kanalgrupper kommer användare till en viss webbsida på webbplatsen?
  • Vad gör användarna efter att det kommit till webbsidan?
  • Vilka sökningar görs från en viss sida på webbplatsen?

Efter kursen kommmer du ha koll på följande begrepp: sidvisning, användare, session, mätvärden, tidsperioder, användartyp, nya och återkommande besökare, enhetskategori, primära dimensioner, kanalgrupperingar, (not provided), målsida, ingångar, sidor/session, sessioner/användare, gen. sessionslängd, utgångssida, avisningsfrekvens, unika sidvisningar, sekundära dimensioner, konvertering, beteendeflöden och en hel del annat.

Kursledare

Max Walter är senior digital strateg och analytiker på Metamatrix och har en central roll i vår bevakning och analys av våra kunders webbplatser. Max är också en mycket uppskattad föreläsare och rådgivare och har varit kursledare i våra webbanalyskurser sedan 2014.

Sagt om kursen

"Bästa GA-kurs jag gått! Jättebra kursledare"
"Bra kurs, som gav mig en fördjupad kunskap i GA."
"Bra med få deltagare. Kunnig och pedagogisk kursledare. Ämnet är brännhett och jag vill lära mig mer!"
"Det var tredje gången jag gick en kurs om Google Analytics men första gången jag faktiskt kände att jag hade lärt mig något när jag gick därifrån. Läraren var jättebra på alla sätt."

8,5 av 10 får kursen i genomsnittsbetyg av de deltagare som gått kursen under 2017.

Oj, vad nyttigt. Det blev en jättebra kickstart och en viktig grundplåt inför kommande arbete. skriver Mattias Skoog, webbstrateg i Varbergs kommun i blogginlägget Kickstart med webbanalys i Google Analytics.

Pris

5.900 kr exkl moms per deltagare. 10% rabatt vid bokning av två deltagare från samma organisation och 15 % rabatt vid bokning av tre eller fler deltagare från samma organisation. I priset ingår frukost, lunch och fika. För att kunna hålla utbildningen som en workshop i vissa moment tar vi maximalt emot åtta deltagare per tillfälle.

Boka en kursplats

Kontakta Patrik Hassel, patrik.hassel@metamatrix.se eller 073-944 20 49, för att boka kursplats eller om du har frågor om kursen. Du kan också anmäla intresse genom att skicka in formläret nedan. På förfrågan kan vi också hålla kursen för enskilda företag eller organisationer.