Innehåll
Vad är SEO?
Sökmotorsoptimering för olika typer av sökord
Hur sökmotorsoptimerar ni er webbplats
Fördelar och nackdelar
Frågor och svar

Vad är SEO?

Sökmotorsoptimering (ofta förkortat SEO efter det engelska begreppet Search Engine Optimization) är att optimera webbplatser och innehåll på den för att sökmotorer ska förstå vad de handlar om. Syftet är att

  1. komma högst upp i sökresultatlistan för relevanta sökord,
  2. ta en så stor del av skärmytan i sökresultatlistan och
  3. presentera rätt innehåll i sökresultatlistan

för att så många som möjligt ska klicka på sökresultatet för att surfa vidare till ens webbplats.

Sökresultat i Google med dess olika delar utmarkerade.

Allt som visas i sökresultatlistan på Google har inte direkt med sökmotorsoptimering att göra, till exempel:

  • digital marknadsföring som visas sökresultatlistan, till exempel Google Ads och
  • faktapanelen (knowledge panel) som visas i sökresultatlistan

Men de hjälper till att driva trafik till er webbplats.

I Google Analytics och andra analysprogram kallas ofta trafik från Google och andra sökmotorer för “organisk trafik” medan digital marknadsföring i sökresultatlistan kallas för “betald trafik”. Organisk trafik sägs ibland vara “gratis”, men för sökord som har hög konkurrens kan det kosta att ta sig upp till dem högsta placeringarna i sökresultlistan.

Placeholder 1

Beroende på förutsättningar ni har och vad ni vill uppnå kan ett bättre alternativ vara att satsa på digital marknadsföring istället för sökmotorsoptimering. Främst om ni vill uppnå resultat snabbt.

Sökmotorsoptimering för olika typer av sökord

Beroende på vad användarna vill hitta för något använder de olika typer av sökord. Sökord kan delas upp i tre olika typer av sökord:

  • Navigationssökord (varumärkessökord) - användarna vet vilken webbplats de vill besöka och de vill till den med hjälp av sökmotorn. Ofta används varumärke som sökord. Ett exempel skulle vara att söka på “Metamatrix” istället för att skriva in www.metamatrix.se direkt i webbläsarens adressfält.
  • Informationssökord - användarna vill veta något och söker efter fakta. Exempel på sökord är “väder stockholm”, “vattkopor 3-åring” eller “statsminister i Sverige”.
  • Transaktionssökord - till skillnad mot föregående typ av sökord är målet för användarna inte att hitta fakta utan göra något som att köpa en produkt, registrera sig på en tjänst eller hitta en resturang. Exempel på sökord är “sushi brommaplan”, “boka förskola” eller “nike skor”.

Den största delen av sökord är inom kategorin informationssökord. De olika typer av av sökord ställer olika krav på sökmotorsoptimering och kan också vara mer eller mindre svåra att konkurrera om.

Hur sökmotorsoptimerar ni er webbplats

Att sökmotorsoptimera er webbplats och ert innehåll är en kombination av att ta fram bra innehåll och utnyttja alla de tekniska möjligheter som finns. Nedan sammanfattas det viktigaste aspekterna.

Placeholder 2

De viktigaste innehållsfaktorerna för bra sökmotorsoptimering är:

  • bra och gärna unikt innehåll som länkas från andra webbplatser och delas på olika plattformar.
  • rätt nyckelord används i innehållet på rätt ställen.

De viktigaste tekniska aspekterna för bra sökmotorsoptimering för en webbplats är att den är:

  • säker genom att använda https,
  • snabb att ladda in för de som besöker den,
  • mobilanpassad för att vara lätt att läsa på enheter med mindre skärmar,
  • använder rätt HTML-taggar för meta-data och för själva innehållet och
  • använder strukturerad data där det passar.

Fördelar och nackdelar med sökmotorsoptimering

Fördelar med sökmotorsoptimering

  • Nå ut till nya målgrupper som inte känner till ert varumärke genom innehåll som kommer högt upp på informationssökningar.
  • Billigare på längre sikt att satsa på sökmotorsoptimering än betald digital marknadsföring. Men på kortare sikt kan betald marknadsföring vara bättre, men då behöver det finnas en budget för att hamna högst upp bland de betalda annonserna.

Nackdelar med sökmotorsoptimering

  • Om ni konkurrerar med många andra aktörer inom samma område kan det vara svårt att hamna tillräckligt högt upp i sökresultatlistan.
  • Sökmotorsoptimering är ett maratonlopp och inte en sprint - det krävs resurser och uthållighet för att uppnå resultat.

Frågor och svar

Vad är sökmotorsoptimering (SEO)?

Sökmotorsoptimering är att optimera webbplatser och innehållet på dem för att flera ska hitta till dem via sökmotorer som Google och Bing.

Vilka verktyg finns för att arbeta med sökmotorsoptimering?

Sökmotorer har egna verktyg för att följa upp hur ens webbplats och innehåll visas, till exempel Search Console för Google och för Webmaster Tools för Bing. Det är gratis men det finns också betalverktyg som ger möjlighet till bättre uppföljning och verktyg för att utvärdera och optimera innehåll.

Vad är viktigast för att sökmotorsoptimera en webbplats?

Att ha bra, och gärna unikt, innehåll som många tycker är bra så det länkas från andra webbplatser och delas på olika plattformar.

Vill du veta mer om sökmotorsoptimering eller annat inom digital analys, ta kontakt med Max Walter på Metamatrix.