Många företag och organisationer vi kommer i kontakt med tycker inte att deras webbplats uppnår sitt syfte. Misstaget många gör är att tro att webbplatsen kommer att sköta sig själv efter lanseringen, bortsett från några uppdateringar då och då. Men oavsett hur väl genomtänkt en ny webbplats är från början kommer den att behöva bevakas och utvecklas. Besökare beter sig olika och för att veta hur en webbplats verkligen presterar är det viktigt att analysera besökstrafiken och justera.

Analysera

Många har inte koll på hur webbplatsen används och hur den fungerar för besökarna. De flesta vet nog hur många som besöker webbplatsen, men inte var de kommer ifrån, varför de aldrig hör av sig eller köper något. Vi tror ofta att vi vet vilka behov målgruppen har, men om vi aldrig undersöker eller testar den hypotesen kommer vi att göra samma misstag om och om igen.

En webbplats går att analysera in i minsta detalj, men för att det ska vara relevant måste ni veta vad ni vill uppnå. Det är viktigt att ta fram syfte, mål och mätpunkter. Vill ni exempelvis att besökarna ska ta kontakt med er, så kan ni sedan mäta hur framgångsrikt ert kontaktformulär är och hur det kan förbättras. Du kan omöjligen veta vad som kommer att fungera även om du använder "best practise". Olika saker fungerar för olika marknader och ni måste helt enkelt testa er fram.

Experimentera

Om ni upplever problem med att få besökarna att göra det som är tänkt på webbplatsen finns svaren oftast i analysdata. Att grotta ned sig i data kan låta avskräckande och svårt för många, men analysen leder ofta till något mycket roligare, nämligen att testa och experimentera! Om ni upplever att ni inte får de resultat ni vill, testa att ändra rubriker, placering av knappar och justera knappfärger.

Tricket är att göra dessa små förändringar en i taget och ge dem tid för att kunna ge insikt i om det har gjort någon skillnad. Att exempelvis flytta ett kontaktformulär högre upp på en sida kan ge dramatiska effekter, men det vet ni först efter att ni har testat. Ibland funkar det, ofta inte.
Och kom ihåg att experimenterandet är en läroprocess. Så länge ni lär er något är det okej att det blir fel!

Förbättra upplevelsen

Genom att hela tiden hålla koll på vad era besökare gör på webbplatsen förbättrar ni upplevelsen för dem. Och genom att hela tiden förbättra upplevelsen kommer ni att framstå som bättre i både befintliga och nya kunders ögon.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa er att analysera, experimentera och förbättra upplevelsen, varmt välkommen att kontakta Patrik Hassel!