Kort historik om webbens barndom

När internet uppfanns handlade det främst om möjligheten att dela information. Kommunikation via forum och e-post. Forskare publicerade uppsatser och vetenskapliga artiklar.

Efter det började vanligt folk göra egna hemsidor. Vi skrev kort om våra hobbies och la ut bilder på våra husdjur. Vi kunde hitta likasinnade med samma intressen. Fortfarande inga företag på internet! Tänk er det.

Internetmuseum har arkiverat en mängd personliga hemsidor.

Skärmdump från familjen Doslic-Östmans hemsida.
Typisk 90-tals hemsida med foto, lite text, länkar, gästbok och knappar med 3D-känsla.

Men det dröjde inte så länge innan någon ställde sig frågan: "hur kan vi tjäna pengar på internet?" Annonser till statiska enkla sajter för företag och produkter började dyka upp.

Internet idag

Snabbspolning till 2022. Hur är det att använda internet idag? Ett typiskt besök på en webbplats kan se ut såhär:

  • Du måste ta ställning till kakor!
  • Vill du få vårt nyhetsbrev?
  • Här är en stor annons!
  • Vill du ge feedback på vår webbplats?
  • Vill du få hjälp av en chatbot?
  • Vi vill veta din plats, är det ok?
  • Sidan kan översättas till engelska, är du intresserad av det?
  • Vi har en app, vill använda den istället?
  • Får vi skicka push-notiser?

...och här har användaren glömt vad hen letade efter. Känner du igen dig?

Vi har satt oss själva i ett läge där många webbplatser bombarderar användaren med uppmaningar och frågor, och helt medvetet hindrar användaren från att komma åt själva innehållet. Det talas om att konvertera användaren – att få hen att köpa en produkt eller göra något annat som genererar en intäkt eller fördel för ett företag.

Tänk om det fanns webbsidor som hade stor och tydlig text. Föreställ dig att det gick att ta del av innehållet utan några distraktioner alls. God nyhet: det finns ett sätt!

Så här använder du läsvy

En läsvy är en förenklad version av sidan du tittar på. All design från webbplatsen tas bort och texten visas med en behaglig typografi. Dessutom försvinner annonser och de flesta kakdialoger, ibland även betalväggar.

Aktivera läsvy på iOS

När sidan har laddat klart i Safari, titta till vänster om adressfältet. Tryck på ikonen som föreställer två st A. Välj "Visa läsare".

Safari på Iphone med en öppnad meny varifrån det är möjligt att välja Läsare.

Resultatet kan se ut såhär:

I läsvyn försvinner reklam och popup-rutor.
Samma webbsida med och utan läsvy.

När erbjuds läsvy i iOS?

Ibland kan inte läsvy aktiveras, valet i menyn är då utgråat. Webbläsaren använder en algoritm med ett par tusen rader som bedömer allt på sidan, och sätter sedan en poäng. Om sidan innehåller bristfällig eller felaktig kod sänks poängen. Läsvyn startar inte heller om sidan innehåller väldigt lite text, eller mest puffar och länkar.

Finns läsvy på Android?

I Chrome-inställningarna för tillgänglighet finns det en kryssruta för "Förenklad vy". Det är enkelt att aktivera, även om det är ett extra moment.

Inställningar med checkruta för förenklad vy och en webbsida där frågan om förenklad vy visas.

När erbjuds läsvy i Android?

Principen är att om en förenklad vy erbjuds, kommer du som användare att få en fråga om du vill se den. Det låter bra – men fungerar det? När denna artikel skrivs (sept 2022) lämnar funktionen mycket i övrigt att önska. Den förenklade vyn aktiveras "då och då". Ibland kommer frågan om förenklad vy, ibland inte. Det kan gissningsvis vara beroende på vilken version av Chrome eller Android som körs. Funktionen har också bytt namn genom åren.

Det ska nämnas att frågan bara visas en kort stund. Den försvinner efter några sekunder. På UI-språk kallas det för "toast". Men tänk om användare inte hann agera? Eller ångrade sig? Att ladda om sidan kan trigga frågan igen, men inte alltid. Man kan också behöva starta om Chrome.

En work-around för Android

Det finns appar som kan tvångsrendera fram en förenklad vy i de fall Chrome inte erbjuder det. Installera till exempel Web Reader från Play Store. Web Reader lägger sig inne i Chrome som ett val under "Dela" och då kan alla sidor visas som ren text (med något sämre typografi än läsvyn på iOS). Lite bökigt är det trots allt.

Hur ska jag tänka kring läsvy?

Beroende på din roll har vi olika rekommendationer.

För dig som användare

Använd läsvy 🧘‍♀️

För dig som utvecklare

Skriv korrekt html. Använd semantiska element, såsom main, article, h1-6, p, osv. Lägg inte alla texter i en enda div till exempel. Placera sidans delar korrekt. Om en betalvägg placeras insprängt mitt i huvudinnehållet så finns det risk att den delen tolkas som innehåll och följer med till läsvyn, vilket också händer på dn.se. Koda klokt 🙂

För dig som produktägare

Det är fint att det finns specialfunktioner och appar som gör innehållet mer lättåtkomligt, men fundera på vilka frågor du vill ställa till de som besöker er sajt, och i vilka sammanhang frågorna dyker upp.

Du vill självfallet att besökaren ska ha en bra känsla av ert företag eller organisation, och då är det dumt att irritera hen med många störande moment i onödan.

Ni kan göra upplevelsen bättre för de som använder läsvy genom att ha med kravet att era innehållssidor ska fungera i läsvy.

Relaterade länkar