Produktägarens roll är att sortera bland flertalet features och välja ut de som ger mest värde. Produkten kan till exempel vara en webbplats och produktägaren är den som ansvarar för produkten och driver den framåt mot uppsatta mål.
1. Ta med ditt team på resan
Inkludera teamet tidigt i processen. Kommunikation i hela teamet är A och O. Fokus på konversation inte specifikation. Se till att alla, även de tystlåtna är med på banan och har samma målbild. Undvik för stora team och jobba i korta sprintar.
2. Fokusera på behovet, inte lösningen
Samla in behov och förstå behovet. Lyssna på kundens behov men ta inte hens förslag på lösning på för stort allvar. Teamet bestämmer hur:et och kommer med förslag på bästa lösning.
3. Ta fram tydliga mål
Ta fram produktmål och sprintmål. Att någon i gruppen tycker att uppgiften inte är specat tillräckligt är inte sant. Det handlar om att målet och dialogen inte är tillräckligt tydlig. Skapa förståelse i hela teamet om vad som ska göras. Inse vikten av att enas och diskutera målet innan man springer på lösningen.
4. Prioritering
Vårda och ordna produktbacklogen. Prioritera och bortprioritera. Skilj på önskemål och behov (need to have vs nice to have)