Kunskap
Lär dig mer om hur du arbetar hållbart med er digitala närvaro.
-
10 skillnader mellan nya och gamla Google Analytics
Nya Google Analytics 4 (i beta-version kallad för App + Web) är en helt ny analysplattform trots likheterna med gamla Google Analytics. Här är 10 skillnaderna mellan nya och gamla Google Analytics.
-
11 vanliga misstag i Google Analytics och webbanalys
Det är lätt titta på data i Google Analytics, och andra webbanalysverktyg, men ofta är det lika lätt att göra misstag. Att analysera och fatta korrekta beslut utifrån data kräver att inga misstag görs i analysen.
-
8 missförstådda begrepp i Google Analytics och webbanalys
I webbanalys finns många ord och begrepp som kan verka tydliga. Men ibland är definitionen på vissa begrepp mer komplicerad än vad man tror. Till svenska är också en del begrepp dåligt översatt eller ger en förenklad bild av vad det innebär. I den här artikeln reder vi ut begrepp som ofta missförstås i Google Analytics och webbanalys.
-
8 tips för att ha ordning och reda i Google Tag Manager
I Google Tag Manager (GTM) kan olika taggar läggs in för digital marknadsföring och webbanalys. Efter ett tag kan det lätt rörigt att hålla reda på alla taggar, utlösare och variabler. I den här artikeln tar vi upp några tips som gör det lättare för dig att hålla ordning och reda i Google Tag Manager.
-
Dashboard - Vad är en dashboard?
En dashboard är en visuell och lättbegriplig sammanställning av viktiga nyckeltal för en viss målgrupp. För att ni snabbt ska få översikt behöver dashboarden få plats på en skärm. Vilka mål ni har, vem som är mottagare och vilka behov mottagaren har påverkar hur dashboarden ska se ut, fungera och distribueras.
-
Data governance i digital analys
Ni har en massa data som kan användas för att förbättra er affär. Men litar ni på den? Data governance handlar om säkerställa att ni kan lita på den data ni har tillgång till för att våga fatta beslut. Varför använda ett engelsk ord? Tyvärr finns ingen bra översättning av data governance från engelska till svenska.
-
Digital analys samlar kunskap från alla källor
Digital analys kombinerar data från flera olika källor för att ge en överblick över en organisations digitala kommunikation. Genom att analysera data från flera digitala kanaler får ni bättre förståelse för vilka av era insatser eller kampanjer som skapar värde
-
Google Analytics för webbanalys
Google Analytics är ett verktyg som samlar in de interaktioner som besökare på er webbplats eller mobilapp gör. Datan presenteras som tabeller och diagram. Google Analytics är spindeln i nätet av Googles olika produkter för digital marknadsföring och sökmotoroptimering.
-
Google Data Studio för dashboards och rapporter
I Google Data Studio kan ni skapa dashboards och rapporter för att följa upp er digitala närvaro. Ni gör det genom att kombinera data från olika datakällor för digital analys och visualisera dem som interaktiva diagram och tabeller. När ni har den statistik ni behöver i en dashboard är det slut med att för hand gå igenom alla era verktyg för digital analys.
-
Google Marketing Platform, vad är det?
Google samlar alla sina tjänster som har med digital marknadsföring i det som kallas för Google Marketing Platform. I plattformen ingår även tjänster som används vid digital marknadsföring som Google Analytics för webbanalys och Google Optimize för AB-tester.
-
Google Tag Manager för tagghantering
Google Tag Manager är ett verktyg som kan användas för att lägga in och hantera andra verktyg för digital analys och digital marknadsföring på en webbplats, till exempel Google Analytics, Facebook Pixel eller liknande. Typen av verktyg kallas för tagghanterare (eng. tag manager).
-
Kampanjparametrar - vad är det?
Kampanjparametras syfte är att göra det tydligare varifrån era besökare kommer till er webbplats. Det är viktigt för att få en rättvisande bild av vad som driver trafik till webbplatsen. Det är enkel teknik att tillämpa som ger mycket tillbaka när ni analyserar hur en webbplats används.
-
Matomo - det transparenta alternativet för webbanalys
Inför och efter att GDPR trädde i kraft 2018 har fler och fler organisationer börjat att använda Matomo (tidigare Piwik) för webbanalys. Matomo liknar Google Analytics på många sätt. Den stora skillnaden är att Matomo är öppen källkod och därför fri att använda utan en licens som kostar. Ni kan därför ha full kontroll över den data som samlas in och hanteras.
-
Search Console för sökmotorsoptimering
En av de viktigaste kanalerna för att driva trafik till er webbplats är via Google och andra sökmotorer. För att följa upp hur er webbplats rankas i Google finns verktyget Google Search Console. Verktyget består dels av statistik och dels av hur Google indexerar er webbplats. Search Console hanterar inte statistisk för er interna sökfunktion på webbplatsen. Förr hette Search Console för Webmaster Tools.
-
Sökmotoroptimering (SEO)
För många webbplatser är Google den viktigaste källan för att driva trafik till webbplatsen. För att driva ännu mer trafik från Google behöver ni arbeta med sökmotoroptimering, SEO. Vi gör SEO-analyser och håller kurser i sökmotoroptimering. Det här är SEO.
-
Vad är en mätplan i webbanalys och digital analys?
Att ha en plan är viktigt oavsett område. I digital analys kallas planen för mätplan. I den sammanfattas målen för tjänsten, nyckeltal, vad som ska mätas och vem som ska ta del av det som mäts. Det skapar förutsättningar att er organisation ska bli mer data-driven.
-
Vad är ett nyckeltal (KPI) i webbanalys och digital analys?
Key Performance Indicators, KPI:er, eller på svenska nyckeltal, är siffror som visar om ett mål är på väg att uppnås eller inte. En förändring av siffran betyder att ni närmar er eller kommer längre ifrån målet. I den artikeln förklarar vi mer vad ett nyckeltal är och inte är.
-
Vad är nya Google Analytics 4 (tidigare App + Web)?
Sedan mer än tio år har Google Analytics definierat vad som är webbanalys. Samtidigt har det kommit andra webbanalys-verktyg med andra modeller för att analysera användares beteenden. Nya Google Analytics 4, tidigare App + Web, erbjuder en mer flexibel modell men innebär också att ni behöver lära er att arbeta med nya rapporter. Nya Google Analytics är inte för alla och gamla Google Analytics kommer inte att försvinna på kort sikt.
-
Vad är nya Google Tag Manager Server?
Google Tag Manager Server är en game changer för webbanalys. Centralt i det nya verktyget är att ni får full kontroll på er data. Ingen mer osäkerhet kring vad Google, Facebook och andra gör med den data som samlas in på webbplatsen. I den här artikeln går vi igenom vad Google Tag Manager är för något och vad som är skillnaden mot övriga versioner av Google Tag Manager.
-
Vad är segment i webbanalys och digital analys?
Segment är kanske den viktigaste metoden i digital analys och webbanalys för att förstå användarna som besöker webbplatser, appar och sociala medier. I den här artikel reder vi ut vad segment är och hur funktionen ska fungera.
-
Vad är social media-analys (SoMe-analys)?
När social media blivit allt viktigare för varumärken och organisationer har data från plattformarna blivit allt viktigare.
-
Webbanalys - vad är det?
Webbanalys är analys som görs på data som samlas in på en eller flera webbplatser. Normalt räknas även analys av data från användningen av appar till webbanalys.