Tips, tricks och inspiration
Om trender, digital kommunikation, webbutveckling, UX, metoder, tips och tricks. Det vi pratar om och inspireras av på Metamatrix.
-
8 steg mot nytt och effektivt innehåll
Det behöver inte vara en oöverkomlig utmaning att ta tag i innehållet inför att ni ska göra om webbplatsen eller ta fram en ny webb, intranät eller digital tjänst. Tricket är att göra det systematiskt och steg för steg. Följ våra 8 steg mot ert nya innehåll.
-
A11y-testverktygens blinda fläckar
Det finns olika slags verktyg för att granska och analysera hur tillgänglig en webbplats är. Vi har testat hur bra de är.
-
Avocados and accessibility maturity
The W3C has published a model for measuring accessibility maturity. Metamatrix made a simplified version: the Avocado model.
-
Hur mogna är ni inom tillgänglighet?
W3C har tagit fram en ny modell som mäter mognad inom digital tillgänglighet. Vi har förenklat den och kallar den för Avokadomodellen.
-
8 tips som gör din roll som produktägare enklare
Att vara produktägare innebär ofta att du har en central roll i verksamheten. Du rör dig i gränslandet mellan IT och affären och är teamets bodyguard mot stakeholders. I den här artikeln listar vi åtta tips på hur du som produktägare kan få det enklare i din roll.
-
Vad vill dina användare veta, tycka, känna och göra?
Du kanske har hört uttrycket "som man frågar får man svar"? Den som sa det jobbade säkert med användbarhet på webben. Om du vill nå fram till kärnan av vad användarna vill få ut av din digitala tjänst är det nämligen viktigt att du frågar på rätt sätt – vad vill din målgrupp veta, tycka, känna och göra.
-
Från kaos till klarhet med kortsortering
Kortsortering är en metod då vi, ofta bokstavligt talat, lägger alla korten på bordet. Det handlar om att utgå från slumpmässiga ord och begrepp för att gemensamt bygga en struktur. Så hur funkar det egentligen?
-
Av-stav-ning på webben – våra bästa workarounds
Stavning är de flesta överens om är viktigt. Men det pratas inte lika ofta om avstavning. Ändå är det ofta minst lika viktigt för att din webbplats ska vara begriplig och tillgänglig. Vill du veta mer om hyphens, word-break och olika lösningsförslag är det bara att läsa vidare.
-
Fortsätt använd Google Analytics - filtrera trafik genom en server i Sverige
Just nu är det många organisationer som väljer att att gå från Google Analytics till andra webbanalysverktyg. Vanliga alternativ är Matomo, Vizzit och Siteimprove Analytics. Det finns för- och nackdelar med dem.
-
Lägre trösklar på webben - tio tips om tillgänglighet och kakor
Tillgänglighet kan beskrivas som avsaknad av hinder – eller trösklar, om vi ska använda bildspråk. Och de ständiga frågorna om att godkänna kakor är troligen nätets vanligaste och mest irriterande trösklar. Hur kan vi sänka de trösklarna?
-
Vad är brödsmulor?
Vi förklarar vad brödsmulor är, varför de kallas för just "brödsmulor" och hur de förstås av personer med synnedsättning.
-
Hur låter ett streck?
Bindestreck, tankstreck och minustecken uttalas på olika sätt av skärmläsare. Både streckens längd och hur de placeras har betydelse. Och det kan bli problem när streck inte läses upp som de borde!
-
Så gör du digitala kartor tillgängliga
En orientering om hur du kan presentera geografisk information och kartor på webben utan att exkludera människor med funktionsnedsättning och bryta mot lagar om tillgänglighet.
-
Personas gör målgruppen levande
Personas i behovsanalyser gör målgrupperna mer levande. En persona är en fiktiv karaktär som vi tar fram för att beskriva målgrupperna utifrån deras beteende, attityder, kunskaper, datorvana med mera. Det är ett sätt att ge målgrupperna mer kött och blod.
-
Fem nya CSS-funktioner du kan använda idag
CSS utvecklas hela tiden och det kan vara svårt att hänga med i vilka nya funktioner som dyker upp och vilka webbläsare de fungerar i. Har du koll på de här nya CSS-funktionerna?