• A knife spreading A11Y butter over a slice of bread. The bread surface is covered with areas labelled with different topics that correspond to phases in typical development projects. They are listed below on this page.

    Bread and butter accessibility

    Spread love - spread a11y!

  • Image showing Santa a size too big to go down a chimney. An AI saying May be a person outdoors, red clothes.

    Will ai reduce the need for ALT texts?

    Short answer: No, but it can significantly reduce the time content producers must spend to create them.

  • Hel PDF: Inte bra. För liten text. Inzoomad PDF: Inte bra. Mycket panorering. Ingen överblick. Vanlig e-post: Scrollning räcker.

    Stoppa plågsamma PDF-bilagor

    Skriv ditt meddelande direkt i mejlet om du inte har särskilda skäl att lägga budskapet i en bilaga! Det kan spara frustration, pengar och skog.

  • E-handel för alla

    Runt 20 procent av alla svenska har någon form av funktionsnedsättning. Genom att investera i digital tillgänglighet kan du säkerställa att alla kan använda din e- handel.

  • Hur ska man tillämpa PTSs besked om kakhanterare?

    Under sommaren avslutade Post- och telestyrelsen (PTS) sin granskning av hur Swedbank, Folkhälsomyndigheten, Konsumentverket och Tele2 följer reglerna om kakor och kakhantering. Post- och telestyrelsen kom fram till att myndigheten misstänker att ingen av de fyra webbplatsinnehavarna helt och hållet följer reglerna om kakor.

  • Nio regioner samverkar kring att utveckla ett datalager gemensamt

    Sussa samverkan är ett unikt samarbete i Sverige där regionerna samverkar för att utveckla framtidens hälso- och sjukvård. Metamatrix medverkar i arbetet med att utveckla ett datalager gemensamt, ett arbete som bland annat kommer skapa förutsättningar för effektivare arbetssätt i vården och bidra till att regionerna kan erbjuda en god och jämlik vård.

  • 61% av kommunernas webbsidor har tillgänglighetsbrister 

    Årets inventering av kommunernas webbplatser och dess tillgänglighet gentemot invånarna visar att mycket arbete återstår. Men även att det inte behöver vara speciellt svårt att komma igång.

  • Låna en mänsklig bok - bygg tunna samhällsband

    Precis som en designer behöver lära sig om sina användare så borde vi alla bli mer nyfikna på andra människor. Ett mänskligt möte kan ge nya perspektiv och hållbara intryck. Jag hoppas att biblioteken kommer låna ut fler människor i framtiden.

  • Bästa tipset till alla produktägare

    Att som produktägare engagera sig ordentligt i användarresearch är snudd på obligatoriskt om man vill lyckas i rollen. Produktutveckling kräver löpande analys, prioritering och förmåga att fatta beslut i vägvalsfrågor kring produktdesign och annat. Dessutom är det KUL!

  • Dark Patterns - blir du lurad på nätet?

    Har du någon gång registrerat dig på en webbsida för att sedan undra vad syftet var? Har du köpt något som du ångrat redan nästa dag? Fylls din inkorg av en massa reklam och nyhetsbrev som du inte minns att du har signat upp dig för? Då är det stor risk att du har stött på något som på engelska kallas Dark Patterns.

  • Vad menas med kundresor?

    Kundresan visualiserar upplevelser och utmaningar dina kunder eller användare har när de interagerar med era produkter och tjänster. En karta som visar vad kunden gör innan, under och efter användningen av en tjänst eller produkt. Kundresor hjälper er att se kundens verklighet och anpassa er efter den.

  • 8 steg mot nytt och effektivt innehåll

    Det behöver inte vara en oöverkomlig utmaning att ta tag i innehållet inför att ni ska göra om webbplatsen eller ta fram en ny webb, intranät eller digital tjänst. Tricket är att göra det systematiskt och steg för steg. Följ våra 8 steg mot ert nya innehåll.