• Fem nya CSS-funktioner du kan använda idag

    CSS utvecklas hela tiden och det kan vara svårt att hänga med i vilka nya funktioner som dyker upp och vilka webbläsare de fungerar i. Har du koll på de här nya CSS-funktionerna?

  • Digitalt hållbar webb – det här kan du göra!

    Ansvarar du för en digital tjänst? Vet du om att det finns en hel del saker du kan göra för att påverka ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. Till exempel genom att bygga användbara och tillgängliga gränssnitt och välja miljövänlig drift.

  • Möt tajt tidsram och budget i utvecklingsprojekt

    När budgeten är lite mindre är ofta den största utmaningen i utvecklingsprojektet vilken funktionalitet som ska ingå, eller inte. En annan utmaning är att värdera kvalité mot utvecklingstid och budget. Här är våra tips för att bygga bästa lösning och ta fram en bra sajt inom de ramar som finns.

  • Fortsätt använd Google Analytics - filtrera trafik genom en server i Sverige

    Just nu är det många organisationer som väljer att att gå från Google Analytics till andra webbanalysverktyg. Vanliga alternativ är Matomo, Vizzit och Siteimprove Analytics. Det finns för- och nackdelar med dem.

  • Fem nya sätt att förbättra webbplatsers prestanda

    Det är viktigt att arbeta med prestanda för att webbsidor ska upplevas som snabba. Långsamma webbsidor gör att användare tappar intresset och i värsta fall lämnar webbsidan.

  • Digital tillgänglighet i e-handel – vad ska jag tänka på?

    Är du e-handlare och har förstått att du tjänar på att göra din e-handelstjänst digitalt tillgänglig, men vet inte i vilken ända du ska börja? Här tipsar vi om några åtgärder till att börja med.

  • 7 argument för e-handlare att satsa på digital tillgänglighet

    Det finns en rad anledningar till att du som e-handlare behöver göra dina tjänster digitalt tillgängliga. Det finns goda chanser att du ökar din försäljning och förbättrar både varumärket och din SEO. Men det finns mer att hämta.

  • Tecknad man med förstoringsglas mot ett sökresultat

    Tips sökmotor­optimering (SEO) för ditt innehåll

    Vill du förbättra sökmotoroptimeringen på din webbplats? Det finns en mängd parametrar, både tekniska och redaktionella som du behöver lära dig för att bli bra på sökmotoroptimering. Här är våra snabba tips för redaktörer på hur du förbättrar din SEO.

  • Hållbara intranät

    Hållbara intranät – vad är det? Vår egen intranätstrateg Helena Starenby tipsar om hur du bäst skapar förutsättningar för effektiva, engagerande och hållbara intranät. Tipsen riktar sig till dig som är intranätansvarig och arbetar med innehåll, struktur och kvalitet.

  • Är Schrems II-domen slutet för Google Analytics?

    I somras, den 16 juli 2020, meddelade EU-domstolen sin dom i det så kallade Schrems II-målet. Du har säkert undrat hur domen påverkar användningen av Google Analytics som analysverktyg på din webbplats. Här går vi igenom detta ur ett tekniskt perspektiv.

  • Sex steg – skapa en struktur som funkar

    En vanlig orsak till missnöje hos användare är att de inte hittar på webbplatsen. Strukturen har vuxit organiskt under ett par års tid, och nu drunknar användarna i innehåll. Gör så här för att ta fram en ny struktur till er webbplats, intranät eller digitala tjänst.

  • Innehållsstrategi - så lyckas du!

    Vill ni ha ett effektivt innehåll, få underlag för att kunna rensa, prioritera eller undvika slumpmässig publicering? Ta fram en innehållsstrategi och planera ert arbete! Så här gör ni! Häng med!

  • Ett kärleksbrev till SharePoint

    Varför skulle någon älska SharePoint – ett antikt filhanteringsverktyg med ungefär samma charmfaktor som en tre veckor gammal matlåda? Vår kollega berättar i ett öppenhjärtigt kärleksbrev om varför hon anser att ALLA borde älska SharePoint och dess nya, häftiga funktioner.

  • Bättre fokus på webben med focus-visible

    För att en sida ska fungera med tangentbordsnavigering måste den som navigerar se vilket element som för tillfället är i fokus. Nu finns ett nytt smart sätt att koda det så att markering av fokus hanteras olika beroende på om användaren navigerar med mus eller tangentbord.

  • frågetecken i en hög

    En webbplats blir egentligen aldrig färdig

    När en förstudie har flutit på, samarbeten har formats, utvecklingen har genomförts utan några större problem och webbplatsen äntligen lanserats – ja, då är det enkelt att klappa dig själv på axeln och känna att du är färdig. Men en webbplats blir egentligen aldrig färdig oavsett hur bra den än är.