• Vad menas med behovsanalys och förstudier?

    I en förstudie eller behovskartläggning gör vi research, tar reda på fakta kring användarnas behov och analyserar förutsättningarna för att skapa en digital tjänst som utgår ifrån användarnas behov.

  • Vad menas med designsprint?

    Har ni en utmaning som ni behöver snabba och kreativa lösningar på? Vill ni köra och testtrycka era idéer för att se om den flyger innan ni investerar pengar och tid i utveckling? Då ska ni köra en designsprint.

  • Vad menas med upplevelsekartläggning?

    Om vi stannar upp och lyssnar till hur användarna använder våra produkter kan vi få direkta svar på hur tjänster kan ge mest nytta. En lösning på det är att ta fram en Upplevelsekarta (User Experience Map), ett verktyg som flyttar beslutsprocesser närmare slutanvändaren, och gör framtiden lite mindre suddig.

  • 8 tips som gör din roll som produktägare enklare

    Att vara produktägare innebär ofta att du har en central roll i verksamheten. Du rör dig i gränslandet mellan IT och affären och är teamets bodyguard mot stakeholders. I den här artikeln listar vi åtta tips på hur du som produktägare kan få det enklare i din roll.

  • Vad menas med tjänstedesign?

    Att börja jobba med tjänstedesign handlar om att göra din organisation medvetna om att användarnas totala upplevelse av er, både online och offline.

  • Vad menas med scrum och agil utveckling?

    Scrum är en metodik för systemutveckling, men det är också ett arbetssätt som hänger ihop med agil utveckling. Arbetssättet gör att vi kan fokusera vi på affärsnytta och ger oss möjlighet att förändra under projektet gång på ett strukturerat sätt.

  • Vad vill dina användare veta, tycka, känna och göra?

    Du kanske har hört uttrycket "som man frågar får man svar"? Den som sa det jobbade säkert med användbarhet på webben. Om du vill nå fram till kärnan av vad användarna vill få ut av din digitala tjänst är det nämligen viktigt att du frågar på rätt sätt – vad vill din målgrupp veta, tycka, känna och göra.

  • Title-elementet i html-kod i mitten, pilar till skärmdumpar från bokmärkeslista, webbhistorik, sökresultat, facebookdelning och flik. Titeltexten syns i samtliga

    Tre tips om titlar på webben

    Sidtiteln är ofta den del av en webbsida som når flest personer. Ändå är den ofta bortglömd eller missbrukad. Använd titlar på rätt sätt och bli en mästare på webben!

  • Från kaos till klarhet med kortsortering

    Kortsortering är en metod då vi, ofta bokstavligt talat, lägger alla korten på bordet. Det handlar om att utgå från slumpmässiga ord och begrepp för att gemensamt bygga en struktur. Så hur funkar det egentligen?

  • Ordet webbpubliceringssystem väldigt tokigt avstavat. En figur ser skräckslagen ut. Illustration.

    Av-stav-ning på webben – våra bästa workarounds

    Stavning är de flesta överens om är viktigt. Men det pratas inte lika ofta om avstavning. Ändå är det ofta minst lika viktigt för att din webbplats ska vara begriplig och tillgänglig. Vill du veta mer om hyphens, word-break och olika lösningsförslag är det bara att läsa vidare.

  • Fortsätt använd Google Analytics - filtrera trafik genom en server i Sverige

    Just nu är det många organisationer som väljer att att gå från Google Analytics till andra webbanalysverktyg. Vanliga alternativ är Matomo, Vizzit och Siteimprove Analytics. Det finns för- och nackdelar med dem.

  • Gråhårig man pekar på en sida med en tabell

    Alla DOS-krav på en sida

    WCAG är inte perfekt, och inte ens den som uppfyller hela EN301549 säkerställer perfekt tillgänglighet. Men det är en bra start! Här är en översikt att skriva ut.