• Hur vet ni om er webbplats är bra?

    Vi på Metamatrix är specialister på webbplatser. Att vara verksam i en bransch i ständig förändring har gjort att vi hunnit lära oss så pass mycket att vi tycker oss kunna avgöra vad som gör en bra webbplats bra. Och inte bara bra utan även fantastisk.

  • Film om digital tillgänglighet breddar kompetens

    När vi fick uppdraget att ta fram en film om tillgänglighet för Kungliga tekniska högskolan såg vi framför oss att köra premiären på KTH med massa popcorn, festliga hattar och filmduk. Under rådande omständigheter fick det bli en digital version av festligheterna, men vi är lika glada och taggade ändå!

  • Att välja rätt system för er webbplats

    Upplever ni att ni vuxit ur ert CMS? Eller tvärtom, betalar ni höga licenskostnader utan att utnyttja alla delar i systemet? Står ni inför valet att kanske utveckla ny webbplats och funderar på om ni samtidigt bör byta CMS?

  • Digital hållbarhet i kristider

    I vanliga fall kräver hållbarhet oftast att vi tänker mer långsiktigt, men vad betyder det under nuvarande kris?

  • "En person bygger inte ett intranät"

    Intranätet. Sorgebarnet alla älskar att hata och en kyrkogård för gamla dokument? Eller en digital arbetsplats som underlättar vardagen, effektiviserar kommunikation och ökar samhörighet och samarbete? Hur lyckas vi med intranätet egentligen? Helena Starenby, intranätstrateg på Metamatrix, ger sina bästa tips.

  • Two wireframes with different levels of resolution in in-page semantics. The left one has mostly div:s and a:s. The wireframe to the right has added semantics from html5 as well as from the new personalization spec from W3C, such as Add and Buy buttons.

    More colourful web with invisible design

    New standard proposal to make the web more personal and, if you like, more colourful!

  • 5 tips för att lyckas med webbprojektet

    Planerar du för ett webb- eller intranätprojekt nästa år? Våra projektledare Thomas och Jeanette leder varje dag stora och små projekt. Här får du deras fem bästa tips.

  • Föreläsning: Introduktion till digital tillgänglighet

    Digital tillgänglighet blir allt viktigare i takt med att samhället digitaliseras. Användarnas behov har alltid funnits, men nu skärps även lagkraven. Först i offentlig sektor och därefter i privat. Här har du chansen att orientera dig på området.

  • Kvinna pekar på en checklista

    Mall för tillgänglighets-redogörelse

    Enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service ska webbplatser i offentlig sektor ha en sida som redogör för hur webbplatsen uppfyller tillgänglighetskraven, och hur användare kan rapportera in eventuella hinder. Redan 23 september ska redogörelsen finnas på plats för webbplatser som lanserats senaste året.

  • En konstruktion av tejp, en glasspinne och ett hjärta

    Kärlek, tejp och glasspinnar

    Så byggde vi en boksajt med öppna data på några lediga kvällar.

  • Recept för framgångsrikt arbete med digitala kanaler

    Samarbete, planering och uppföljning är viktiga ingredienser för att lyckas med företagets digitala kommunikation. Vi har samlat våra bästa tips för att ge er förutsättningarna att lyckas.

  • Workshop med personer på distans? Så får du alla att vara delaktiga

    Går det att hålla en workshop där alla deltar på lika villkor när hälften av deltagarna sitter på distans? Javisst! Här får du våra bästa tips.

  • Fem tips: Så skriver du för webben

    Hur når du ut med ditt budskap och skriver texter som blir lästa? Här får du fem snabba tips.

  • Ett webbplats-isberg där vissa delar (adresser, grafisk form, prestanda, användbarhet, innehåll, tillgänglighet) befinner sig över havsytan medan andra faktorer är mer osynliga (metadata, integritet, sökbarhet, upphovsrätt, driftsäkerhet, informationssäkerhet, personal, arbetssätt, kodkvalitet, teknisk plattform, affärsmodell, långsiktighet)

    Under ytan på en hållbar webbplats

    När formgivaren visar skisser av den nya webbplatsen blir vi förhoppningsvis bländade. Men inte förblindade. För det är bara ytan. Precis som ett isberg har en webbplats både synliga och osynliga delar.

  • Så tar du fram en styleguide och håller den uppdaterad

    Vi har testat olika sätt att arbeta med styleguides. Separerat från projektet, i projektet eller via extern tjänst, vad fungerar bäst?