• Digitalt hållbar webb – det här kan du göra!

    Ansvarar du för en digital tjänst? Vet du om att det finns en hel del saker du kan göra för att påverka ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. Till exempel genom att bygga användbara och tillgängliga gränssnitt och välja miljövänlig drift.

  • Möt tajt tidsram och budget i utvecklingsprojekt

    När budgeten är lite mindre är ofta den största utmaningen i utvecklingsprojektet vilken funktionalitet som ska ingå, eller inte. En annan utmaning är att värdera kvalité mot utvecklingstid och budget. Här är våra tips för att bygga bästa lösning och ta fram en bra sajt inom de ramar som finns.

  • Fem nya sätt att förbättra webbplatsers prestanda

    Det är viktigt att arbeta med prestanda för att webbsidor ska upplevas som snabba. Långsamma webbsidor gör att användare tappar intresset och i värsta fall lämnar webbsidan.

  • Digital tillgänglighet i e-handel – vad ska jag tänka på?

    Är du e-handlare och har förstått att du tjänar på att göra din e-handelstjänst digitalt tillgänglig, men vet inte i vilken ända du ska börja? Här tipsar vi om några åtgärder till att börja med.

  • 7 argument för e-handlare att satsa på digital tillgänglighet

    Det finns en rad anledningar till att du som e-handlare behöver göra dina tjänster digitalt tillgängliga. Det finns goda chanser att du ökar din försäljning och förbättrar både varumärket och din SEO. Men det finns mer att hämta.

  • Tecknad man med förstoringsglas mot ett sökresultat

    Tips sökmotor­optimering (SEO) för ditt innehåll

    Vill du förbättra sökmotoroptimeringen på din webbplats? Det finns en mängd parametrar, både tekniska och redaktionella som du behöver lära dig för att bli bra på sökmotoroptimering. Här är våra snabba tips för redaktörer på hur du förbättrar din SEO.

  • Är Schrems II-domen slutet för Google Analytics?

    I somras, den 16 juli 2020, meddelade EU-domstolen sin dom i det så kallade Schrems II-målet. Du har säkert undrat hur domen påverkar användningen av Google Analytics som analysverktyg på din webbplats. Här går vi igenom detta ur ett tekniskt perspektiv.

  • Sex steg – skapa en struktur som funkar

    En vanlig orsak till missnöje hos användare är att de inte hittar på webbplatsen. Strukturen har vuxit organiskt under ett par års tid, och nu drunknar användarna i innehåll. Gör så här för att ta fram en ny struktur till er webbplats, intranät eller digitala tjänst.

  • Innehållsstrategi - så lyckas du!

    Innehållsstrategin ger er ett effektivt innehåll, ni får underlag för att rensa, prioritera eller undviker slumpmässiga publiceringar? En innehållsstrategi hjälper er att planera ert arbete! Så här gör du!

  • Bättre fokus på webben med focus-visible

    För att en sida ska fungera med tangentbordsnavigering måste den som navigerar se vilket element som för tillfället är i fokus. Nu finns ett nytt smart sätt att koda det så att markering av fokus hanteras olika beroende på om användaren navigerar med mus eller tangentbord.

  • Hur vet ni om er webbplats är bra?

    Vi på Metamatrix är specialister på webbplatser. Att vara verksam i en bransch i ständig förändring har gjort att vi hunnit lära oss så pass mycket att vi tycker oss kunna avgöra vad som gör en bra webbplats bra. Och inte bara bra utan även fantastisk.

  • Film om digital tillgänglighet breddar kompetens

    När vi fick uppdraget att ta fram en film om tillgänglighet för Kungliga tekniska högskolan såg vi framför oss att köra premiären på KTH med massa popcorn, festliga hattar och filmduk. Under rådande omständigheter fick det bli en digital version av festligheterna, men vi är lika glada och taggade ändå!