• Ett virtuellt tangentbord visar olika långa streck när användaren håller inne bindestreck-knappen

    Hur låter ett streck?

    Bindestreck, tankstreck och minustecken uttalas på olika sätt av skärmläsare. Både streckens längd och hur de placeras har betydelse. Och det kan bli problem när streck inte läses upp som de borde!

  • Så gör du digitala kartor tillgängliga

    En orientering om hur du kan presentera geografisk information och kartor på webben utan att exkludera människor med funktionsnedsättning och bryta mot lagar om tillgänglighet.

  • Personas gör målgruppen levande

    Personas i behovsanalyser gör målgrupperna mer levande. En persona är en fiktiv karaktär som vi tar fram för att beskriva målgrupperna utifrån deras beteende, attityder, kunskaper, datorvana med mera. Det är ett sätt att ge målgrupperna mer kött och blod.

  • Fem nya CSS-funktioner du kan använda idag

    CSS utvecklas hela tiden och det kan vara svårt att hänga med i vilka nya funktioner som dyker upp och vilka webbläsare de fungerar i. Har du koll på de här nya CSS-funktionerna?

  • Digitalt hållbar webb – det här kan du göra!

    Ansvarar du för en digital tjänst? Vet du om att det finns en hel del saker du kan göra för att påverka ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. Till exempel genom att bygga användbara och tillgängliga gränssnitt och välja miljövänlig drift.

  • Möt tajt tidsram och budget i utvecklingsprojekt

    När budgeten är lite mindre är ofta den största utmaningen i utvecklingsprojektet vilken funktionalitet som ska ingå, eller inte. En annan utmaning är att värdera kvalité mot utvecklingstid och budget. Här är våra tips för att bygga bästa lösning och ta fram en bra sajt inom de ramar som finns.

  • Fem nya sätt att förbättra webbplatsers prestanda

    Det är viktigt att arbeta med prestanda för att webbsidor ska upplevas som snabba. Långsamma webbsidor gör att användare tappar intresset och i värsta fall lämnar webbsidan.

  • Digital tillgänglighet i e-handel – vad ska jag tänka på?

    Är du e-handlare och har förstått att du tjänar på att göra din e-handelstjänst digitalt tillgänglig, men vet inte i vilken ända du ska börja? Här tipsar vi om några åtgärder till att börja med.

  • 7 argument för e-handlare att satsa på digital tillgänglighet

    Det finns en rad anledningar till att du som e-handlare behöver göra dina tjänster digitalt tillgängliga. Det finns goda chanser att du ökar din försäljning och förbättrar både varumärket och din SEO. Men det finns mer att hämta.

  • Tecknad man med förstoringsglas mot ett sökresultat

    Tips sökmotor­optimering (SEO) för ditt innehåll

    Vill du förbättra sökmotoroptimeringen på din webbplats? Det finns en mängd parametrar, både tekniska och redaktionella som du behöver lära dig för att bli bra på sökmotoroptimering. Här är våra snabba tips för redaktörer på hur du förbättrar din SEO.

  • Är Schrems II-domen slutet för Google Analytics?

    I somras, den 16 juli 2020, meddelade EU-domstolen sin dom i det så kallade Schrems II-målet. Du har säkert undrat hur domen påverkar användningen av Google Analytics som analysverktyg på din webbplats. Här går vi igenom detta ur ett tekniskt perspektiv.

  • Sex steg – skapa en struktur som funkar

    En vanlig orsak till missnöje hos användare är att de inte hittar på webbplatsen. Strukturen har vuxit organiskt under ett par års tid, och nu drunknar användarna i innehåll. Gör så här för att ta fram en ny struktur till er webbplats, intranät eller digitala tjänst.