• Högt hängande frukter

    Om nyttor och möjligheter med plattformar. Del 3 i en bloggserie med fem inlägg om plattformisering.

  • Vad är egentligen en plattform?

    En fråga med två helt olika svar. Del två i en serie om fem blogginlägg om plattformisering.

  • Bloggserie i fem delar om plattformar

    Metamatrix jobbar ofta med tekniska plattformar såsom olika CMS-system och kodbibliotek. Men det finns fler sätt att se på plattformar. Pär Lannerö har funderat mycket på detta efter att ha medverkat med ett kapitel i boken "Plattformssamhället", och tänker här vidare i fem blogginlägg.

  • Fyra

    Fyra myter om Scrum

    "Enligt Scrum är det så här". Men stämmer det verkligen? Vår Scrum Master Natalie listar fyra vanliga myter om scrum.

  • Så fixar du tillgängliga dragspelsmenyer

    Om du varit inne på en sida med frågor och svar på en webbplats har du förmodligen stött på det som kallas dragspelsmeny. Så här gör du dragspelsmenyn tillgänglig.

  • Hur hanterar vi det nya plattformssamhället?

    Digitala plattformar som Google, Facebook eller Amazon har fått ett stort inflytande på vårt samhälle. Vilka blir samhällseffekterna när allt fler samhällssektorer och branscher domineras av plattformsbaserade aktörer? Det är temat för en ny antologi från tankesmedjan Fores där Metamatrix medarbetare Pär Lannerö är medförfattare.

  • Kartor: Visuell tillgänglighet

    En utmaning för den som vill göra kartor tillgängliga är att de i grunden är grafiska, och därmed svåra att helt och hållet återge för den som inte ser. För den gruppen är det väldigt viktigt att det finns alternativ till den grafiska presentationen. Men de flesta, även bland personer med synnedsättning, kan trots allt se någonting. Så den visuella tillgängligheten har stor betydelse!

  • Kartor: Tillgängliga reglage

    Även om vi inte kan göra kartbilder till hundra procent tillgängliga för den som inte ser bör vi såklart göra kartor så tillgängliga som möjligt för den som exempelvis har begränsad rörlighet. 80-procentig tillgänglighet är trots allt mycket mer än ingen tillgänglighet alls. Ge inte upp bara för att det inte blir perfekt!

  • Kartor: Kognitiv tillgänglighet

    Den som tolkar en karta fel riskerar att gå vilse eller fatta dåliga beslut. Här är några förslag på hur du kan göra kartor kognitivt tillgängliga.

  • Jämförelse av nya bildformat för webben

    Visste du att bilder står för nästan hälften av datan du laddar ner när du surfar på webben? Trots det har utvecklingen när det gäller bildformat stått ganska stilla. Nu har det äntligen dykt upp några nya format som AVIF, WebP, JPEG 2000, JPEG XR och APNG. Men vad skiljer dem åt och vilket är bäst att använda?

  • Kartor: Erbjud alternativ till grafik

    Eftersom kartor kan vara svåra att tolka och eftersom de inte går att göra helt tillgängliga för den som inte ser är en stark rekommendation att komplettera dem med motsvarande information på andra format!

  • SEO-analys och SEO-strategi

    SEO-analys och SEO-strategi hjälper er att lyfta ert innehåll så att era relevanta målgrupper hittar er via sökmotorerna. Du behöver ha koll på SEO om du vill få bättre ranking, det vill säga komma högre upp i sökmotorernas träfflistor - den så kallade SERP:en.