Företag som integrerar tillgänglighet är mer benägna att vara innovativa, inkluderande företag som når fler människor med positiva varumärkesbudskap som uppfyller nya globala juridiska krav.
En forskningsstudie av Fortune 100-företag​

Den 28 juni 2025 börjar Tillgänglighetsdirektivet gälla i hela EU. Direktivet syftar till att förbättra EU:s inre marknad när det kommer till tillgängliga produkter och tjänster och det kommer förbättra för personer med funktionsnedsättning och äldre inom EU.

Det är lätt att tro att personer med funktionsnedsättning är en liten minoritet. Så är det inte. De vanligaste funktionsnedsättningarna som kan påverka användningen av din e-handel syns inte. Det rör sig om personer med koncentrationssvårigheter, med nedsatt syn eller hörsel, dyslexi, personer som inte kan använda en mus, äldre och så vidare. Genom att anpassa e-handeln för dem med störst behov, så förbättras upplevelsen för alla.

Vinsterna med tillgänglig e-handel 

Är bra för affären 

Uppskattningsvis har 20 procent någon form av funktionsnedsättning som påverkar deras digitala upplevelse. En tillgänglig e-handel gör att du kan sälja till fler.

Titta på det inspelade webbinariet "Så kan digital tillgänglighet öka e-handlares omsättning' nedan. 

Stärker varumärket

Att uppfattas som inkluderade har en positiv effekt på varumärket.

Minskar risker

Din e-handel efterlever lagkravet på att e-handlare uppfyller kraven inom digital tillgänglighet. 

Vad behöver du som e-handlare göra?

Läs på

Har ni koll på vad digital tillgänglighet innebär för ert företag och hur det påverkar er? En bra början är att kolla in digin.nu som 4 myndigheter står bakom.

Agera

Ta reda på hur tillgänglig er e-handel är idag och ta fram en plan för vad ni behöver göra för att förbättra tillgängligheten.

Ta hjälp

Vi på Metamatrix är experter på digital tillgänglighet och hjälper er steg för steg till en e-handel för alla!​