Svenskarna och internet

Som vanligt är det intressant för oss som jobbar med digitala tjänster att läsa den årliga rapporten Svenskarna och internet. En kort sammanfattning är att det digitala livet är lika vardagligt som verkliga livet. Vi handlar, arbetar och umgås på nätet. Vi får nya kompisar på spelplattformar och träffar en ny partner via en dejtingtjänst.

Mobile first har vi pratat om några år och nu är mobilen den uppkopplade enhet som används mest. 7 av 10 har andra uppkopplade prylar hemma än mobil, dator eller surfplatta. Det kan vara en armbandsklocka, smarta strömbrytare eller lampor. 

9 av 10 använder digitala samhällstjänster hos exempelvis Skatteverket, vården eller biblioteket. 6 av 10 har en digital brevlåda. Varannan använder e-tjänster för att betala en resa med kollektivtrafiken. 

Hälften av alla yrkesverksamma har arbetet hemifrån senaste året. Det har funkat bra så 9 av 10 vill fortsätta arbeta hemifrån även framöver. Skola på distans har däremot fungerat mindre bra. De flesta tycker att lektioner på plats är bättre än på distans. 

Det finns risk för digitalt utanförskap när allt mer av samhällets olika tjänster sker på internet. Även bland de som använder olika digitala samhällstjänster finns de som har problem att installera Bank-id eller se över sina cookie-inställningar. 

1 av 5 internetanvändare avstår från att använda digitala samhällstjänster för att de känns osäkra. Det är dels en oro för att dela med sig av sina personuppgifter eller att hackare ska få tag i dem.

Rapporten Svenskarna och internet 2021 

Skapa jobbförmedlartjänst med Arbetsförmedlingens öppna kit

Liksom andra myndigheter tillhandahåller Arbetsförmedlingen (öppna-)data och API:er som gör det möjligt för andra att använda och bygga tjänster på. 

Hos Arbetsförmedlingen hittar du nu ett kit med annonslänkar, inte bara från Platsbanken utan även de största privata aktörerna. Fritt fram för vem som helst att ta fram en lösning där du gör det möjligt för jobbsökare att kunna söka på ett större utbud av jobb samtidigt. 

Arbetsförmedlingens kit och information om hur du använder det.

Gör kartor tillgängliga

Kartor ger perspektiv, överblick och sammanhang. I digitala sammanhang kan de öka tillgängligheten. Det här ska du tänka på 

  • Skriv vad kartan visar som exempelvis 'Nederbörd i Götaland'.
  • Arbeta med visuell tillgänglighet såsom kontraster
  • Se till att reglage för att zooma och panorera är tillgängliga
  • Ha användaren i fokus och gör kartan begriplig. Det kan vara att visa lagom med information, visa var användaren är och att skriva tydliga rubriker och instruktioner
  • Erbjud alternativ till kartan som kan vara tabeller med data, en vägbeskrivning.

Tips om hur du gör dina kartor tillgängliga. 

Google hjälper dig att vara mer klimatsmart

För att göra det enklare för dig som användare att göra klimatsmarta val så lanserar Google nya funktioner på bland annat Search, Maps och Travel.
Google har i USA börjat lyfta mer klimatvänliga alternativ när du handlar via Google. Det kan vara att märka energisnåla vitvaror i sökresultatet.

I Google Maps kan användare i USA se vilken rutt som är mest bränslesnål. Denna funktion ska komma till Europa nästa år.

Om du söker efter flyg via Google kommer du få se de koldioxidutsläpp som varje flyg medför. Du kommer även få se hur mycket olika platser/säten påverkar utsläppen. Det är ju så att en plats i Business eller First Class bidrar med mer utsläpp efter som den tar upp större plats i flyget.

Googles funktioner för att visa koldioxidavtryck.