Episerver blir Optimizely

Episerver, ett av de CMS vi använder när vi bygger webbplatser, byter namn till Optimizely. I oktober förra året köpte Episerver Optimizely, som har en populär plattform för A-/B-testning. I och med varumärkesbytet från Episerver till Optimizely kommer företaget fortsätta att maximera sina kunders digitala potential med Episerver Content Cloud och Episerver Commerce Cloud som ger er möjlighet att experimentera och optimera digitala tjänster.

Namnbytet sker i september 2021. Du som har Episerver idag får här svar på frågor om det påverkar dig

Guld, silver och brons nya nivåer i WCAG 3.0

WCAG 3.0 har precis kommit som ett första utkast. Den slutgiltiga versionen kommer troligen inte förrän under 2023. Men, det är så klart spännande att se vad som är på gång.

WCAG 3.0 är utformat för att vara enklare att förstå och tydligare spegla vad som krävs för att få webbplatser tillgängliga. 

Nivåerna A, AA och AAA kommer bytas ut mot guld, silver och brons. De nya nivåerna kommer inte mappa mot de tidigare. I den första versionen är det främst fokus på brons. I brons återfinns i stort A plus delar av AA från WCAG 2.1.

En sammanfattning av första utkastet av WCAG 3.0

Fler och fler sökningar resulterar i inga klick

Alla som jobbar med SEO (sökmotoroptimering) vet att Google med jämna mellanrum ändrar hur sökresultaten presenteras på söksidan. Nu är det tydligt att allt fler sökningar inte resulterar i några klick alls utan blir en så kallad no-click search eller zero-click search.

En no-click search innebär att den som sökt efter något har hittat tillräcklig information utan att klicka på något av resultaten på sökresultatsidan. Så kallade featured snippets är en orsak till denna ökning och även det som kallas Google search panel eller Google search result card.

featured snippet
Exempel på featured snippet



google search result card
Exempel på Google search result card

Att no-click search blir allt vanligare innebär att du som jobbar med SEO behöver hitta andra sätt att mäta SEO-resultat och en annan taktik för att jobba med SEO. On-SERP, det vill säga att ta mer plats direkt på sökresultatsidan, blir allt viktigare. SERP står för Search Engine Results Page.

I april kommer vi att ha ett seminarium där vi tar upp hur du kan arbeta med bland annat strukturerad data och Google My Businnes för att synas mer på för organiska- och varumärkessökord i Google sökresultat.

Vädervarningar får symboler

Är en klass 1 varning mer allvarlig än en klass 3? Hmm, inte lätt att veta men nu införs ett förnyat system för vädervarningar där det ska bli enklare att förstå vilka problem ett visst väder kan orsaka. Det nya systemet för vädervarningar är konsekvensbaserat vilket innebär att varningen utfärdas utifrån den påverkan som förväntas i ett visst område.

Förutom att vara konsekvensbaserat har varningssystemet tre symboler som med en specifik färg för respektive symbol ska göra vädervarningen mer tillgänglig.