I stort sett alla har ett webbanalysverktyg och samlar in data om hur den egna webbplatsen används, men det är relativt få som använder sin data på ett systematiskt sätt för att kontinuerligt förbättra och optimera webbplatsen utifrån affärs-och verksamhetsmål.

Har ni kommit gång och använder er av webbanalys som underlag för beslut för er webb så hatten av och fortsätt på inslagen väg!

Om du tillhör kategorin som inte kommit så långt, läs igenom vad vi har att erbjuda! Steget från att samla in data till att börja använda den för att förbättra webbplatsen är varken svårt eller kostsamt.

Vårt erbjudande

Erbjudandet är uppdelat på tre "paket": Nulägesanalys, KPI:er och mätplan och Uppföljning och analys. Om ni inte jobbar aktivt eller för den delen strategisk med webbanalys rekommenderas alla tre paketen.  

Nulägesanalys

När vi hjälper kunder att börja jobba strategiskt med webbanalys behöver vi först förstå nuläget. Hur jobbar ni med webbanlys idag och hur skulle ni vilja jobba? Vilka hinder finns för att jobba mer strategiskt med webbanalys? I en nulägesanalys ingår föjande moment:

  • Vi får åtkomst till ert analysverktyg (Google Analytics, Matomo eller Piwik Pro) och undersöker hur det är konfigurerat och om spårning fungerar som det är tänkt.
  • Vi gör en snabbanalys av den data ni samlat för att förstå hur webbplatsen används.
  • Vi har ett onlinemöte där ni får berätta om hur ni jobbar med webbanalys, vilka mål ni har för webbplatsen och om/hur ni följer upp målen. Om ni helt saknar mål med webbplatsen ger vi förslag på hur vi kan hjälpa er ta fram mål

Resultat/leverans: En enkel dokumentation som sammfattar vår undersökning av ert analysverktyg, hur webbplatsen används och vad ni vill uppnå med webbplatsen. Vi ger också rekommendationer på vad vi tycker att ni borde göra i ett nästa steg.

Pris: Från 10 000 kr.

KPI:er och mätplan

För att kunna jobba strategiskt med webbanalys behöver det finnas mål för webbplatsen så att vi vet vad som är viktigt att mäta. De övergripande målen är oftast inte mätbara så vanligtvis behövs så kallade KPI:er eller nyckeltal tas fram. Exmepel: Om ett övergripande mål med webbplatsen är att den ska bidra till fler medlemmar så kan en KPI vara att antalet nya medlemmar som registrerats via webben ska öka 5 % årligen.

För att jobba strategiskt med webbanalys behöver det också finnas en plan för vad som ska mätas och hur ofta en analys ska göras.

Så här hjälper vi er ta fram mätbara mål och mätplan:

  • Vi ger förslag på hur målen med er webbplats kan mätas och följas upp. Vi rekommenderar att ni börjar med några få KPI:er (max 5), skilj på vad som är bra att veta och vad ni måste veta!
  • Vi tar fram en plan för vad som ska mätas (utöver KPI:er vill ni säkert ha koll på hur trafik till sajten utvecklas, vad som är mest besökt mm) och hur ofta vi ska följa upp och göra en analys.
  • När planen är beslutad justerar vi analysverktyget så att vi mäter vad vi kommit överens om. Kostnad beror på vilka mätningar som behöver tas fram.

Resultat: En enkel dokumenation över mål med webbplatsen, era KPI:er, plan för mätning och de anpassningar vi eventuellt gjort i analysverktyget.

Pris: Från 10 000 kr

Uppföljning och analys

Webbanalys är ett kraftfullt verktyg för att fatta strategiska beslut, men det förutsätter att de rekommendationer som ges utifrån analys tas på allvar och ageras på. Det finns ingen anledning till att samla in data och ta fram KPI:er om datan inte används för att förbättra webbplatsen. Så här jobbar vi med uppföljning och analys:

  • Analys presenteras på ett onlinemöte där vi går igenom de delar vi kommit överens om i mätplanen. Förutom att följa upp mätpunkter ger vi förslag på förbättringsåtgärder.
  • Analysen görs regelbundet utifrån vad vi kommit överens om, exempelvis 2 gånger per år.

Resultat: En enklare dokumenation av den presenterade analysen och beslut om åtgärder/förbättringsförslag.

Pris: Uppföljning och analys, från 10 000 kr per analystillfälle.

Pris

Samtliga priser är exklusive moms.

Priset påverkas av en rad faktorer, exempelvis om det finns mål och vad ni vill mäta och följa upp. För att få en mer detaljerad prisuppgift kontakta oss.