Ta mer plats i Googles sökresultat. För vissa typer av webbplatser går nästan 50% av alla klick i Googles sökresultat inte till en webbplats. Användare får i stället svaret direkt på sökresultatsidan. Google har de senaste åren lagt till flera nya sätt att presentera svaret på vad användare söker på. Det kan vara i form att svaret visas direkt i sökresultatet, som frågor och svar eller som en företagsprofil.

Digital hållbarhet - tips och intro. I det här webbinariet får du som arbetar med en digital tjänst eller webbplats tips om hur du kan arbeta med digital hållbarhet.

Förstudie för en digital tjänst - så lyckas du! Vi går igenom grunderna i en behovsanalys, olika metoder för hur du samlar in dina målgruppers och användares behov, hur du tar dig an analysen och drar slutsatser ur resultatet för att dokumentera dina kunskaper.

Upptäck nya Google Analytics. Upptäck nya Google Analytics (har sedan webbinariet sändes fått namnet Google Analytics 4). På webbinariet lyfter vi för- och nackdelar med App+Web i jämförelse med dagens Google Analytics. 

Bygga intranät i SharePoint. Metamatrix har hjälpt Statens Fastighetsverk att bygga intranät i SharePoint Online. På webbinariet berättar Maria Aho, kommunikatör på Statens fastighetsverk och Helena Starenby som är intranätstrateg hos Metamatrix om erfarenheterna från projektet.

Nya Google Tag Manager. Till skillnad från "gamla" Google Tag Manager körs den inte via webbläsaren, utan på en server som ni kan kontrollera och därmed bestämma vilken data som ska delas med t.ex. Google Analytics och Facebook.

Så kan digital tillgänglighet öka e-handlares omsättning. Vi går igenom EU:s kommande lagkrav på tillgänglighet och visar fördelarna för dig som e-handlare och vad du kan göra redan idag för att få din e-handelstjänst digitalt tillgänglig. Vi går också igenom hur du digital tillgänglighet kan förbättra ditt varumärke och hur det kan förbättra SEO och användarupplevelse. Fler än du kanske tror berörs av tillgänglighet. 

Kom igång med webbanalys! Brukar du nöja dig med att ta reda på vilka som är de mest populära sidorna på webbplatsen och hur besökare har kommit till den? Om du känner igen dig i detta men samtidigt vill lära dig mer om webbanalys så är detta ett webbinarium för dig.

Lägg tid på rätt saker och få bättre effekt digitalt. Vi ger dig tips om verktyg och metoder för ett lyckat digitalt strategi- och kommunikationsarbete som ger konkreta resultat. Ett filmat frukostseminarium i gränslandet mellan strategi, användarupplevelse och innehåll.

Förstå dina besökare genom webbenkät kopplad till Google Analytics. Genom en webbenkät som är kopplad till Google Analytics eller Matamo får du reda på vilka som besöker er webb, vad de är ute efter och om webbplatsen lever upp till deras förväntningar.  

Upptäck Umbraco CMS. Med Umbraco kan man bygga kraftfulla och komplexa webblösningar, men det passar även bra för mindre webbplatser eller kortlivade kampanjsajter.

Ljuger Google Analytics? Google Analytics är ett populärt analysverktyg för att hålla koll på hur de digitala tjänsterna används, men går det att lita på den data som visas? Vet du om er data i Google Analytics är korrekt, användbar, laglig och säker? Kan det rent av vara så att datan i Google Analytics ljuger för dig?

Ta makten över innehållet. Bra koncept och snygg design, men mycket och inte uppdaterat innehåll? Om du vill ha tips på hur du tar fram en innehållsstrategi eller plan för ert innehåll är vårt webinarium för dig!

Fokuserad digital analys med mätplan. På webbinariet går vi igenom vad en  mätplan är, vad den innehåller och hur ni tar fram en mätplan