Den här artikeln ger ingen juridisk rådgivning. Prata alltid med ert dataskyddsombud kring vad som spåras och hur data lagras oavsett vilket verktyg ni använder. I den här artikeln beskriver vi en teknisk lösning som fungerar så att ni kanske kan fortsätta att använda Google Analytics och andra verktyg för digital marknadsföring och samtidigt måna om era besökares integritet.

Om du vill veta mer om det här fyll i formuläret i slutet av artikeln så kontaktar vi dig!

Skydda era besökare med en proxy

Att skicka och filtrera bort data via en annan server används i många olika situationer. Tekniskt kallas det för att ha en proxy mellan den server som skickar data och den server som tar emot data. Här handlar det om att placera en proxy mellan era besökares webbläsare (dator) och Google Analytics. I proxyn bestämmer ni vilken data som ska skickas vidare och dessutom gör det så att Google inte har "direktkontakt" med era besökare.

I proxyn kan du filtrera eller ta bort data som exempelvis IP-nummer och uppgifter om besökarnas utrustning innan den skickas vidare till Google Analytics. Den enda som Google Analytics ser är att det kommer anrop från proxyn, men inte från enskilda besökare på webbplatsen.

Så fördelen med den här lösningen är att du kan filtrera bort dina besökares personuppgifter såsom ip-nummer men du kan till exempel fortfarande spåra hur de rör sig på webbplatsen eller vilka pdf-er de laddar ner.

Proxyn heter Google Tag Manager Server och är en tjänst från Google. Verktyget fungerar som tagghanteringsverktyget Google Tag Manager med den skillnaden att besökarnas data aldrig skickas via Google.

Illustration över hur Google Tag Manager Server fungerar. Utifrån en händelse som ett klick skickas data till Google Tag Manager Server som sedan skickar vidare till olika verktyg som Google, Facebook och Linkedin.

All spårning på webbplatsen skickas via en server som ni kontrollerar. Där filtrerar ni bort data innan den skickas till Google och andra leverantörer.

Ingen data skickas direkt till Google

Verktyget består förenklat av två delar:

  • Ett program som installeras på en server. Det kan vara en server hos en svensk leverantör eller ert eget datacenter. Det vill säga, en server ni har full kontroll över.
  • Gränssnittet där du gör inställningarna är en del av Google Tag Manager. Google vet vilka inställningar som görs i proxyn, men inte vilken data som skickas in i.

När era besökare kommer till webbplatsen och surfar omkring skickas data till den server ni satt upp istället för till Google. Servern filtrerar bort den data som ni anser inte är lämplig att skicka vidare och resten skickas till Google Analytics.

I Google Tag Manager Server kan till exempel IP-adress filtreras eller helt tas bort.

En lösning för alla webbplatser?

Är det här ett alternativ för alla? Ska vi börja använda Google Analytics igen? Nej, förmodligen inte. Vissa organisationer ska inte använda dataverktyg från stora globala företag. Men för andra organisationer som vill eller är beroende av att arbeta aktivt med digital marknadsföring och Google Analytics är det här det bästa alternativet för att få kontroll på vilken data som skickas till Google, Facebook och andra företag.

Vill du höra mer om Google Tag Manager Server och prata om det här kan vara en lösning för er fyll i formuläret nedan så återkommer vi. Vi har också mer information om Google Tag Manager här.

Fyll i formuläret så hör vi av oss!

Hantering av personuppgifter (Obligatoriskt)