Tydligt syfte och fyller behoven

En webbplats är bra om dina besökare är nöjda. Enkelt, va? Men hur får du dem nöjda? Webbplatsen måste utgå från anledningen till att besökarna använder på er webbplats och tillfredsställa deras behov. Att på ett tydligt och enkelt sätt hjälpa och guida besökarna till att uppnå sina mål med besöket.  

En bra webbplats behöver ett tydligt syfte. Ett bra exempel på en webbplats som har lyckats med det är Airbnb. Fokus där är tidigt lyfta det allra viktigaste för besökarna, en superenkel funktion för att söka en plats att bo på. Var vill du bo? När? Hur många är ni? Det är viktigt att alltid ha webbplatsens huvudsyfte i bakhuvudet för att skapa värde för både besökarna och er själva. 

Talar tydligt till de mest prioriterade målgrupperna

Att lära känna de som använder er webbplats är avgörande för att bygga en bra webbplats. Vad är det som motiverar era mål-/användargrupper, vad är viktigt för dem? Vilka är deras behov? Ju mer ni vet om era målgrupper desto lättare blir det att bygga en webbplats som passar just dem. 

Ett enkelt sätt att lära sig mer om sina målgrupper är att dela upp dem i olika behovsgrupper genom att skapa så kallade personas. De ger en övergripande bild av dina målgrupper och vad som motiverar och driver dem. Det finns många sätt att utreda sina målgrupper men enklast är att börja med det ni redan har. Skicka ut en enkel enkät till era befintliga kunder eller intervjua några av dem.

Keep it simple” 

En bra webbplats kräver inte för mycket av era besökare, utan gör det så enkelt som möjligt för dem att ta sig från punkt A till punkt B. En bra webbplats ställer krav på att struktur och navigering är tydlig och logisk. Om navigeringen är förvirrande kommer besökarna att ge upp och leta efter det de behöver någon annanstans. Att genomgående hålla navigeringen intuitiv och konsekvent är avgörande.  

Blocket.se är marknadsledande inom försäljning av begagnade prylar på nätet och är en tjänst som har funnits sedan urminnes tider. Och precis som Airbnb talar de tidigt om för besökarna vad de kan göra. Vad vill du köpa? Var vill du köpa det?  

Bidrar till att förenkla vardagen för användarna

När vi på Metamatrix började ta fram webbplatser satt användarna framför en stor, tung och i bästa fall släpbar dator. Många datorer gick inte att ta med sig över huvud taget. Tillfällen då du kunde använda datorn var helt enkelt ganska begränsade. 

I dag kan vi utföra veckohandlingen när vi sitter på bussen hem från jobbet, samtidigt som vi pratar med våra respektive via olika meddelande-appar. Och som småbarnsförälder är det så klart en välsignelse att kunna logga den senaste tidens VAB på försäkringskassan.se via mobilen under samma bussresa.   

En bra webbplats eller annan digital tjänst tar hänsyn till att besökarnas livspussel ser olika ut och att de kan behöva använda en tjänst vid olika tillfällen, inte bara när de sitter framför en dator. 

Vill du diskutera om er webbplats är fantastisk, varmt välkommen att kontakta Patrik Hassel!