Folkuniversitetet bedriver folkbildning och vuxenutbildning i hela Sverige. Varumärket är kanske mest känt för sina kvällskurser och studiecirklar men verksamheten rymmer allt ifrån förskolor, gymnasieskolor, yrkeshögskolor till SFI och hantverksskolor.

"Folkuniversitetets utgångspunkt för projektet har varit enkelhet – vi ville göra det enkelt för våra besökare att ta del av vårt utbud och boka sig för någon av våra kurser eller utbildningar. Den nya webbplatsen lever väl upptill de krav vi satte upp i inledningen av projektet. Nu fortsätter arbetet med att mäta, följa upp och löpande förbättra och förfina flöden och funktioner. Vi är nöjda med vårt samarbete med Metamatrix som har varit en pålitlig leverantör i projektet och varit lyhörda för att praktiskt genomföra Folkuniversitetets tankar, idéer och visioner om hur en bra webbplats ska se ut och fungera”, säger Patrik Kvernes, webbstrateg på Folkuniversitetet.
Man håller i telefon som visar folkuniversitetets webbplats med sida om kurs i franska

Utmaningen

En utmaning Folkuniversitetet delar med många andra organisationer är att den övergripande webbplatsen vänder sig till flera olika målgrupper med olika behov och mål med sina besök. En utmaning som kräver att man vågar prioritera. Vi började med att sätta oss in i målgruppsanalyser, kundresor och analysera den data som fanns. Det fanns tre tydliga effektmål uppsatta för projektet: förbättra kundresan och få större andel nöjda besökare, öka antalet kursanmälningar och effektivisera förvaltning och underhåll.
Utifrån målen och analysen identifierade vi tillsammans de viktigaste flödena på webbplatsen och prioriterade dem. Prio ett var att optimera flödet för kursverksamheten - göra det enklare att hitta information om kurser, anmäla sig och betala.

Folkuniversitetets startsida

Sökfunktionen i fokus

För att nå målet med att öka antalet kursanmälningar och förenkla kundresan för kursdeltagare var sökfunktionen central. Vi fokuserade därför på att förbättra söket både när det gäller design, ux och teknik. Den nya lösningen är byggd på Episervers sökfunktion Epifind och integrerad med kurssystemet Sluggo. Genom flera vändor av användningstester har vi förfinat och förbättrat både själva söket och hur sökresultatet presenteras. Vi har även arbetat intensivt med att optimera anmälningsformulär och betalningsflöde. 

Förbättrad och kostnadseffektiv förvaltning

Ett viktigt mål med projektet var att bygga en lösning som är enkel att uppgradera och underhålla. Vi har byggt i senaste versionen av Episerver med integrationer mot kurssystem och betallösningar. För att minska påverkan från externa källor jobbar vi mot en integrationsplattform som är kravställd tillsammans med kunden. Vi har minskat antalet sidmallar och istället byggt mallar som är flexibla och dynamiska för att minska behovet av specialanpassningar. De olika undervarumärkenas webbplatser återanvänder mallar och struktur från huvudwebbplatsen för att förenkla både redaktörsarbete och underhåll.

"Vi är glada över förtroendet att utveckla en så stor webbplats för ett välkänt varumärke. Det har varit ett utmanade, komplext och väldigt roligt projekt. Nu är vi stolta att kunna släppa det vi gjort till Folkuniversitetets kunder och webbplatsbesökare. Det ska bli jätteroligt att fortsätta vårt goda samarbete framöver och jobba vidare med att förbättra webbplatsen utifrån verksamhetens och besökarnas behov", säger Jeanette Karlsson, projektledare på Metamatrix.