En digitalt tillgänglig tjänst kan användas av så många människor som möjligt oavsett till exempel funktionsnedsättningar. Följ standarder för digital tillgänglighet så kommer du långt. Standarderna påverkar både tekniska val, design och redaktionellt innehåll. Ta även reda på hur verkliga användare uppfattar tjänsten, så kan den bli ännu bättre. Vi på Metamatrix hjälper till både med standarder och användningstester.

7 skäl till att e-handlare behöver satsa mer på digital tillgänglighet:

  • E-handlare – precis som alla organisationer – bör ge alla människor ett gott bemötande.
  • Många fler är berörda av digital tillgänglighet än du kanske tror.
  • Färre hinder –> ökad konvertering = ökad försäljning.
  • Tillgänglighet leder till bättre sökmotoroptimering (SEO).
  • Tillgänglighet ♥ ditt varumärke.
  • Snart blir tillgänglighet lagkrav för e-handlare i hela EU.
  • Lagkrav redan idag om du gör affärer med offentlig sektor.

E-handlare – precis som alla organisationer – bör ge alla människor ett gott bemötande

Resten av den här artikeln tar upp affärsmässiga skäl till att jobba med tillgänglighet. Förhoppningsvis har även du som e-handlare fler drivkrafter än de rent affärsmässiga. Digital tillgänglighet är kanske mest av allt en fråga om bemötande av medmänniskor. Det är helt enkelt inte okej att stänga dörren för besökare som har funktionsnedsättningar.

Många fler är berörda av digital tillgänglighet än du kanske tror

Det är lätt att tro att personer med funktionsnedsättning är en liten minoritet. Så är det inte. Kanske har rullstolssymbolen gjort att vi tänker så. En rullstol är synlig och det är uppenbart att de flesta faktiskt inte använder en sådan. Men, de vanligaste funktionsnedsättningarna som kan påverka användningen av din e-handelstjänst syns inte. Det rör sig om personer med koncentrationssvårigheter, med nedsatt syn eller hörsel, dyslexi, personer som inte kan använda en mus, äldre och så vidare. Ett exempel om hur det kan vara:

Stefan är 25 år och jobbar som naprapat. Han använder datorn för att kolla bokningar, hålla kontakt med kunder, sköta ekonomin och handla in material till firman. På grund av en dold ögonsjukdom kan han endast läsa stor text. Tänk översta raderna hos optikern. Stefan behöver bra kontraster och måste ofta förstora text med tekniska hjälpmedel eller inställningar, till exempel de som finns i webbläsaren. Då gäller det att grafiska objekt som knappar och annat inte flyter över texten och att det är bra kontrast mellan text och bakgrund. Annars ger han upp.

Digital tillgänglighet berör oss alla. Dålig sömn, en bullrig miljö eller ett gäng barn som skriker kan få vem som helst att tappa fokus och koncentration. Musarm eller ett armbrott och du kan inte längre använda datormusen utan blir tvungen att navigera med tangentbordet. Du får en tillfällig funktionsnedsättning.

Bättre användarupplevelse –> ökad konvertering = ökad försäljning

Digital tillgänglighet förbättrar ofta användarupplevelsen för alla. Ju krångligare din e-handelstjänst upplevs av användarna, desto färre kommer att handla. Det är en enkel ekvation. Du kommer helt enkelt att sälja mer om du bygger bort de hinder som finns i ert system. Tänk till exempel på följande:

  • Sajten måste fungera oavsett vilka verktyg användaren väljer.
    Peters händer darrar. Han har begränsad finmotorik så han tabbar med tangentbordet för att ta sig fram på webben. Han vill handla i din e-handel. Hela kundresan med att lägga till varor och beställa går fint tills det är dags att ta sig till varukorgen. Där tar det stopp. Peter kan inte ta sig till kassan och utcheckningen genom de vanliga kommandona på tangentbordet. För att göra det måste han klicka med musen på ikonen för varukorgen. Det tar stopp eftersom Peter inte kan använda datormusen och programmeraren har gjort en varukorg-knapp som inte kan hanteras med tangentbord.

  • Sajten får inte slösa med användarens energi.
    Lena har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) som gör det svårare att koncentrera sig. Hon handlar gärna på nätet eftersom hon undviker fysiska affärer med mycket folk. Men e-handelssajten är rörig och har för många grafiska komponenter som kräver uppmärksamhet och för varje steg hon tar tär det på energinivån. Till slut blir hon arg när utcheckningen har för många moment och onödiga fält att fylla i. Hon går till en annan sajt.

När ni slipar bort tekniska trösklar och energikrävande hinder från er tjänst kommer både Peter och Lena ta sig igenom hela kundresa och bli två nöjda kunder. Digital tillgänglighet är en omsättnings-ökare! Läs gärna igenom The Business Case for Digital Accessibility, och avsnittet increase-market-reach.

Ett mervärde är dessutom att när färre upplever hinder i e-handelstjänsten kommer färre att kontakta kundtjänsten, som därmed kan få lägre belastning och kortare svarstider för alla.

Tillgänglighet leder till bättre sökmotoroptimering (SEO)

Google vill bidra till att webben blir digitalt tillgänglig. Av den anledningen premierar Google tillgänglighet. Du får bättre ranking helt enkelt. Detta är inte bara på grund av godhet, utan det finns även en affärslogik: Om människor (som ju behöver tillgänglighet) hittar tillgängliga sajter med sökmotorn så blir sökmotorn mer användbar och mer populär, och därmed mer lönsam.

Dessutom finns det tekniska anledningar: Det är mycket lättare att indexera en textfil med undertexter till en video eller en html-sida med en sammanfattning av inspelningen än att indexera det talade innehållet i ljudspåret. Därför är chansen större att den som söker efter ett nyckelord som förekommer i din video också hittar den om du har gjort filmen mer tillgänglig genom att texta den.

Tillgänglighet ♥ ditt varumärke

När du gör din e-handelstjänst digitalt tillgänglig visar du att ni som företag har hjärtat på rätt ställe. Det är det riktiga att göra oavsett om du arbetar inom kommersiell eller offentlig verksamhet. ”Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter.” står det i FN-konventionen om de mänskliga rättigheterna. Företag med den inställningen har förutsättningar att bygga ett starkt varumärke.

När du har hittat ett bra sätt att ta bort ett tillgänglighetsproblem från din e-handel kan du dela med dig av det till andra, vilket i sin tur troligtvis påverkar ditt varumärke i positiv riktning.

Eller tvärtom, om du väljer att inte ha en tillgänglig e-handel, sprids lätt negativa användarupplevelser i familjära nätverk. Det är inte bra för varumärket att en e-handelssajt exempelvis blir känd som en extremt krånglig sajt bland personer med NPF-diagnos.

EU-krav för e-handlare

Du känner säkert till att det finns ett EU-krav som säger att din e-handelssajt måste vara tillgänglig för så många som möjligt oavsett funktionsnedsättning. Enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv ska alla e-handlare börja uppfylla lagkraven 2025. Troligtvis kommer e-handlare med en årlig omsättning på under € 2 miljoner undan med lite mildare krav, men det återstår att se. Det pågår en statlig utredning som tittar på hur direktivet ska föras in i svensk lag. Bland annat ska man analysera hur e-handelsdirektivet, e-handelslagen och marknadsföringslagen förhåller sig till tillgänglighetsdirektivet. Utredningen ska vara klar 31 maj 2021.

Lagkrav redan idag om du gör affärer med offentlig sektor

Om du planerar eller redan gör affärer med offentlig sektor kommer du att ”smittas” av de lagkrav som redan finns där. Även så kallade tredjepartsprodukter som offentlig sektor använder måste redan idag följa Lag om tillgänglighet till digital offentlig service. Så, om du ska leverera ett e-handelssystem till offentlig sektor måste e-handelsplattformen vara tillgänglig för att den offentliga aktören ska kunna använda ert system.

Vi kan digital tillgänglighet

Metamatrix har experter på både de praktiska aspekterna av digital tillgänglighet och på de standarder och lagar som förekommer på området. Hör av dig till Patrik om du är intresserad av rådgivning, granskning, åtgärder eller nyutveckling!

Våra tjänster på området digital tillgänglighet.