Statistiken utgår ifrån visningar, klick och position på sökresultatssidan på Google (ibland kallad för SERPen - Search Engine Result Page) för er webbplats. De mätvärdena delas upp på egenskaperna sökord som används, webbsideadress, typ av enhet och land. Ni får iinte reda på i Search Console hur era konkurrenters webbsidor visas, klickas eller positioneras i sökresultatet.

Det är viktigt att göra det enkelt för Google att surfa igenom allt ert innehåll. Google indexerar er webbplats kontinuerligt, vilket innebär att ett program, ibland kallad sökbot, surfar runt på er webbplats. I Search Console kan ni se hur det går för Google att indexera er webbplats. Ni kan se om en sida är indexerad av Google, när den senast blev det och om Google stött på några problem. Exempel på problem kan vara:

  • att webbplatsen inte är anpassad för att visas på mindre skärmar, till exempel mobiltelefoner.
  • att strukturerad data inte används på ett korrekt sätt.
  • att en sida inte blivit blockerad av misstag via robots.txt eller annan metod.
  • att sidor skickas in till Google, via en sitemap, som ger 404-fel.

Med Search Console aktiverat får ni e-postmeddelanden när Google hittar problem med indexeringen. Men det är bra att följa upp löpande i Search Console gränssnitt också, till exempel en gång i veckan.

Search Console och Google Analytics kan kopplas ihop

Search Console skiljer sig mot Google Analytics på flera sätt. All data som finns i Search Console samlar Google in utifrån de interaktioner som användare gör på Googles sökresultatsida. Google Analytics samlar in data på er webbplats. Genom att koppla ihop Search Console med Google Analytics kan sökstatistik visas i Google Analytics. Ni hittar de rapporterna i Google Analytics under Förvärv / Search Console.

En vanlig uppfattning är att Google Analytics på egen hand samlar in data om sökningar från Google också. Det är korrekt, men den statistik som finns är obrukbar i de flesta fall. I Google Analytics finns rapporten Förvärv / Kampanjer / Organiska sökord. I rapporten hamnar den största delen av all trafik från Google (ofta mer än 90 procent) på en rad som heter "(not provided)". Endast några procent av sökningar visas i rapporten. Under de första åren av Google Analytics existens innehöll rapporten alla sökord men av integritetsskäl visas inte längre sökningar för användare som är inloggade på Google (vilket är dem flesta) när de gör en sökning.

Search Console och GDPR

Även i Search Console döljs viss data av integritetsskäl. För specifika sökord med få sökningar visas sökordet och dess statistik i Search Console. Oftast saknas statistik för 30-50 procent av alla trafik i rapporter som utgår från sökord. Google väljer att dölja sökord som har få sökningar och som de anser innehåller känslig information. Övriga rapporter som utgår från landningssida (målsida), land eller enhet innehåller alla visningar och klick. I det här fallet är det Google som ser till att GDPR följs.

Komma igång med Search Console

För att ni ska kunna använda Search Console behöver ni verifiera att ni äger er webbplats. Det är för att vem som helst inte ska kunna se statistiken för hur er webbplats hamnar i sökningar. Sedan våren 2019 finns två olika typer av så kallade egendomar i Search Console:

  • Subdomän - är den äldre varianten som skapar upp ett konto för en viss subdomän, till exempel "metamatrix.se", "www.metamatrix.se" eller "internt.metamatrix.se". Det finns flera olika metoder för att verifiera en subdomän.
  • Hela domänen - kontot innehåller statistik för hela domänen oavsett vilka subdomäner som finns och som kommer tillkomma i framtiden. Ni verifierar genom viss metadata läggs upp av er domänleverantör.

Andra sökmotorer, som Bing och Yandex, har liknande tjänster som Search Console.

För- och nackdelar med Search Console

Fördelar med Search Console:

  • Ger statistik som inte är tillgängligt i något annat verktyg för digital analys.
  • Ni kan tidigt fånga upp problem med Googles indexering.
  • Statistik kan visas i andra verktyg som Google Data Studio, Klipfolio eller Matomo.

Nackdelar med Search Console:

  • För en del webbplatser döljs många sökord på grund av integritetsskäl.
  • Är egentligen två olika verktyg under ett namn vilket gör att det kan vara svårt att förstå hur man ska använda det.

Vill ni veta mer om Search Console, sökmotorsoptimering eller annat inom digital analys, ta kontakt med Max Walter på Metamatrix.