Innehåll
Vad är Google Analytics?
Google Analytics och GDPR
Alternativ till Google Analytics
För- och nackdelar med Google Analytics
Frågor och svar

Vad är Google Analytics?

Google Analytics används i första hand till att samla in data om hur en webbplats används. Det är en av de vanligaste verktygen i webbanalys. I oktober 2020 ersattes Google Analytics med nya Google Analytocs 4 som standardtyp av Google Analytics. Verktyget är också en del av Google Marketing Platform.

En vanlig missuppfattning är att Google Analytics spårar alla interaktioner en besökare gör på en webbplats. Men som standard spåras endast de webbsidor som besökarna surfar på. En webbsida som visas skickar in en anrop som kallas för sidvisning till Google Analytics.

Andra interaktioner än sidvisningar kan spåras, men det sker inte automatiskt. Genom att lägga in extra spårning med hjälp av Google Tag Manager kan interaktioner som klick på länkar, scrollning och liknande spåras. Det kallas ofta för händelsespårning.

Google Analytics behöver kod på webbplatsen eller i mobilappen för att data ska kunna samlas in. Det görs oftast via Googles tagghanterare Google Tag Manager, men det kan också implementeras direkt i webbplatsens kod. När besökare sedan använder webbplatsen eller mobilappen skickas anrop till Google Analytics.

Placeholder 1

De flesta använder gratis-versionen av Google Analytics, men det finns en betalversion. Den största skillnaden är att den hanterar större mängder med data. Det tillkommer också en del funktioner som underlättar mer avancerad analys.

Google Analytics, GDPR och kaklagen

Användningen av Google Analytics påverkas av två stycken lagar, dataskyddsförordningen (GDPR) och den så kallade kaklagen. GDPR reglererar vad som är personuppgifter och hur personuppgifter får hanteras. För att fungera optimalt behöver Google Analytics använda kakor (cookies) och påverkas därför också av kaklagen. Det är alltid bäst att konsultera en jurist kring hur just ni kan använda Google Analytics på er webbplats.

Google Analytics hade redan innan GDPR började gälla regler för hur personuppgifter får hanteras. Det är inte tillåtet att skicka personuppgifter till Google Analytics, till exempel personnummer, e-postadresser eller andra uppgifter som kan identifiera en enskild person. Google Analytics sparar också IP-nummer vilket också kan ses som en personuppgift. Det är möjligt att ställa in att Google Analytics ska anonymisera IP-numret.

Att personuppgifter kommer in i Google Analytics beror oftast på ogenomtänkt utveckling av webbplatsen eller slarvigt uppsatt extra spårning i Google Tag Manager. Det vanligaste exemplet är att personuppgifter finns med i webbadressen för en sida som skickas till Google Analytics.

Placeholder 2

Kaklagen och den så kallade kakdomen innebär att besökare på webbplatsen ska ge sitt medgivande av vilka kakor som sätts i besökarens webbläsare.  

Alternativ till Google Analytics

Beroende på era behov kanske inte Google Analytics är rätt verktyg för att samla in och presentera data. Det finns många alternativ. Ett av de populäraste alternativen är Matomo (tidigare kallat för Piwik), som liknar Google Analytics men är öppen källkod. Andra alternativ men som kostar är Vizzit, Siteimprove Analytics och Adobe Analytics.

Ett av de främsta skälen till att fundera på ett alternativ till Google Analytics är för att ni ska full kontroll på den data som samlas in. Ni kan använda verktyg som Matomo och Adobe Analytics på en egen server som ni har full kontroll över. Även om Matomo inte har några licenskostnader blir det en kostad för servern och förvaltningen av Matomo.

För- och nackdelar med Google Analytics

Fördelar med Google Analytics:

  • Gratis att använda.
  • Bra koppling till andra verktyg i Google Marketing Platform, till exempel Google Ads eller Google Search Console.
  • Stort omfång av olika rapporter för att analysera olika aspekter av hur er webbplats används.

Nackdelar med Google Analytics:

  • Data samplas om det är mycket trafik på webbplatsen (500 000 besök under en tidsperiod). Sampling innebär att Google inte använder all data när den visar statistik i rapporter. Resultatet blir att statistiken kan vara missvisande eller rent av fel.
  • Många rapporter - många tycker det är svårt att hitta rätt i Google Analytics i jämförelse med enklare analysverktyg som Vizzit och Matomo.
  • Spårning av andra interaktioner än sidvisningar spåras inte "automatiskt", vilket görs i andra verktyg som Matomo (i och med lanseringen av nya Google Analytics kommer fler interaktioner att spåras).
  • Inte möjligt att få ut rådata till andra verktyg eller program i gratisversionen av Google Analytics.
  • Ni har inte full kontroll över den data som samlas in hanteras av Google.

Vill ni veta mer om Google Analytics eller annat inom digital analys, ta kontakt med Max Walter på Metamatrix.

Frågor och svar

Vad är Google Analytics?

Google Analytics är ett verktyg från Google som ni använder på er webbplats för att spåra vad besökare gör på den. I Google Analytics presenteras den insamlade datan i form av rapporter för att ni ska kunna analysera vad besökare gör på webbplatsen. Utifrån analysen kan ni få insikter om hur webbplatsen används och åtgärdsförslag för hur webbplatsen kan förbättras.

Hur installerar jag Google Analytics i Wordpress?

Google har utvecklat ett eget tillägg till Wordpress för att lätt installera Google Analytics och andra tjänster i Google Marketing Platform på ens webbplats. Tillägget heter Site Kit och är gratis.

Vilka alternativ finns det till Google Analytics?

Det finns många alternativ till Google Analytics. De flesta alternativ kostar antingen genom att betala för tjänsten, en licens eller om det är öppen källkod för en server som kan köra webbanalysverktyget. Exempel på Matomo, Siteimprove Analytics, Vizzit eller Adobe Analytics.

Kan vi använda Google Analytics och fortfarande följa GDPR?

Ni behöver tillsammans med en it-jurist gå igenom hur ni använder Google Analytics och om ni följer dataskyddsförordningen (GDPR) och kaklagen.