För att Google Analytics ska kunna användas för spårning behöver kod för verktyget läggas in på webbplatsen eller i mobilappen. Det görs oftast via Googles tagghanterare Google Tag Manager. När sedan besökare använder webbplatsen eller mobilappen skickas signaler (anrop) till Google Analytics.

En vanlig missuppfattning är att Google Analytics spårar alla interaktioner en besökare gör på en webbplats. Men som standard spåras endast de webbsidor som besökarna surfar på. En webbsida som visas skickar in en signal som kallas för sidvisning till Google Analytics.

Andra interaktioner än sidvisningar kan spåras, men det sker inte automatiskt. Genom att lägga in extra spårning med hjälp av Google Tag Manager kan interaktioner som klick på länkar, scrollning och liknande spåras. Det kallas ofta för händelsespårning.

De flesta använder gratis-versionen av Google Analytics, men det finns en betalversion. Den största skillnaden är att den hanterar större mängder med data. Det tillkommer också en del funktioner som underlättar mer avancerad analys.

Google Analytics och GDPR

Google Analytics hade redan innan GDPR började gälla regler för att personuppgifter inte får skickas in till verktyget. Att personuppgifter kommer in i Google Analytics beror oftast på ogenomtänkt utveckling av webbplatsen eller slarvigt uppsatt extra spårning i Google Tag Manager. När GDPR trädde i kraft har funktioner för ta ut data för en besökare och radera en besökares data från Google Analytics lanserats.

Alternativ till Google Analytics

Beroende på era behov kanske inte Google Analytics är rätt verktyg för samla in och presentera data. Det finns många alternativ. Ett av de populäraste alternativen är Matomo (tidigare kallat för Piwik), som liknar Google Analytics men är öppen källkod. Andra alternativ men som kostar är Vizzit, Siteimprove Analytics och Adobe Analytics.

För- och nackdelar med Google Analytics

Fördelar med Google Analytics:

  • Gratis att använda (än så länge).
  • Bra koppling till andra verktyg i Google Marketing Platform, till exempel Google Ads eller Google Search Console.
  • Stort omfång av olika rapporter för att analysera olika aspekter av hur er webbplats används.

Nackdelar med Google Analytics:

  • Data samplas om det är mycket trafik på webbplatsen (500 000 besök under en tidsperiod). Sampling innebär att Google inte använder all data när den visar statistik i rapporter. Resultatet blir att statistiken kan vara missvisande eller rent av fel.
  • Många rapporter - många tycker det är svårt att hitta rätt i Google Analytics i jämförelse med enklare analysverktyg som Vizzit och Matomo.
  • Spårning av andra interaktioner än sidvisningar spåras inte "automatiskt", vilket görs i andra verktyg som Matomo (i och med lanseringen av nya Google Analytics kommer fler interaktioner att spåras).
  • Inte möjligt att få ut rådata till andra verktyg eller program i gratisversionen av Google Analytics.

Vill ni veta mer om Google Analytics eller annat inom digital analys, ta kontakt med Max Walter på Metamatrix.