Data från flera källor ger bättre överblick

Digital analys samlar och utvärderar data från era relevanta källor såsom webbplatsen, Facebook, LinkedIN och twitter samt dina andra analysverktyg såsom Google Analytics, Google Ads, Search console och Firebase (statistikverktyg för mobilappar). En vanlig fråga inom webbanalys är "Hur kom besökare till vår webbplats?". Det tar vi reda på i Google Analytics genom att se vilken kanal en besökare kommer ifrån, till exempel Facebook.

Genom att kombinera data från Facebook med Google Analytics kan vi också svara på frågan "Vad gjorde besökaren på Facebook innan han eller hon gick in på webbplatsen och konverterade?". Genom att kombinera data från flera olika källor får vi på så sätt en bättre överblick över vad som faktiskt driver affären.

Webbanalys och digital analys används ibland som synonymer men det är två olika saker. Webbanalys fokuserar på data från besök på webbplatsen. I digital analys ingår istället data från flera, helst alla, digitala kanaler en organisation använder.

Verktyg för digital analys och tekniska förutsättningar

Om du använder Google Analytics finns kanske redan data från Search Console, Google Ads, och andra verktyg som ingår i Google Marketing Platform, där. För att kombinera data från olika källor, som till exempel Google och Facebook behöver du använda andra verktyg. De vanligaste verktygen är Google Data Studio och Klipfolio men det finns även andra verktyg för att skapa dashboards eller rapporter. Du kan såklart även att göra detta manuellt genom att plocka data från webbanalysverkyget och respektive sociala mediers egna analysverktyg, men det är tidskrävande och ökar risken för fel.

Tekniskt behöver ni samla in data över besökarnas flöden till och från olika kanaler. Både vad som sker i kanalen och vad de som kommer från kanalen till er webbplats gör på den. Ni behöver lägga upp kod, så kallade taggar eller pixlar, för flera verktyg på er webbplats. Pixeln lägger ni enklast till i Googles verktyg Google Tag Manager för att utvecklare inte ska "behöva lägga in kod" direkt på webbplatsen.

När ni lägger in spårning på er webbplats behöver ni informera era besökare om att ni spårar dem. Det är ett av skälen till att webbplatser har så kallade kak-meddelanden. Om du läser informationen kring en organisations kakor kommer du att se hur Google Analytics och andra verktyg för digital analys används och vilka kakor som verktygen placerar i din dator.

Möjligheter med digital analys

Det finns stora möjligheter med digital analys, det:

  • ger ett helhetsperspektiv på er digitala närvaro.
  • minskar risken för felaktiga analyser och åtgärder.
  • gör att flera olika roller inom er kommunikationsorganisation får/behöver samarbeta kring att utvärdera er digital närvaro.
  • ablir tydligt vad som bidrar till konvertering.

Utmaningar med digital analys:

  • Mer data att hantera kräver verktyg för att kombinera data till dashboards och rapporter, till exempel Google Data Studio.
  • Svårare att komma igång med om inte något verktyg för dashboards eller rapporter används. Eftersom det tar tid att titta i webbanalys- och social media-analys-verktyg separat.
  • Att det tar tid att göra analysen och dra slutsatser ifrån den.
  • Vi på Metamatrix har lång erfarenhet av att jobba med både webbanalys och digital analys. Hör av dig om du vill veta mer eller få hjälp att komma igång.

Vill ni veta mer om digital analys, ta kontakt med Max Walter på Metamatrix.